18 June 2007

Cayman Islands-examen

NEW YORK Ah, vilket schysst scoop bloggen Friktion gör, om Sven-Otto Littorins cornflakes-paketsdiplom från "Fairfax University" (bara namnet!) i Louisiana! Mycket bra och välresearchat.

Jag ska genast se om jag kan rota fram lite information som komplement till detta, man vet aldrig vad man hittar i arkiven.

Tillsvidare noterar jag på den extremt skumma hemsidan (i klass med Obol Investments oseriösa hemsida, faktiskt – till och med liknande grafik!) något som jag inte sett hittills i bloggrapporteringen (men jag har just börjat titta på detta, kan ha missat något). Nämligen att Fairfax uppenbarligen inte längre får påstå att de existerar i USA, utan är registrerade på Cayman-öarna i Karibien.

Hur man med gott samvete kan sätta upp en MBA-examen som man fått endast genom att skicka en slags rapport till en obekant handledare på sitt CV övergår mitt förstånd. Men jag är ju old school och tycker att utbildningar ska ske på riktiga campus medelst lagoma mängder blod, svett och tårar...
Eftersom jag skriver en del för tidningen Civilekonomen spanar jag alltid efter potentiella intervjupersoner, och har nog noterat att minister Littorin studerat ekonomi samt sett hans CV på regeringens hemsida. Antar att jag då sett även namnet på "universitetet", dock utan att reagera. Att jag inte gjort det övergår även det mitt förstånd!

Hoppas återkomma i ämnet.

/Gunilla

4 comments:

  1. http://www.fairfaxu.edu/ffu/faculty.shtml

    De har inte mkt namn att komma med i personallistan heller.. men det kanske är JAG som är old school och van vid att se långa skrytlistor med namn på amerikanska skolhemsidor.

    ReplyDelete
  2. Du tror inte att det är en felöversättning som Littorin gjort själv eller fått gjord till sig?

    Känns på något sätt väldigt billigt att han skulle fronta med något fejkat, för att använda två ord jag inte gillar... men skandaler ska kanske vara biliga? :)

    ReplyDelete
  3. Vadå, felöversättning, till MBA eller..?

    Klart det är billigt, men det är väl inte riktigt fejk. En "MBA-examen på Fairfax University" är ju en "MBA-examen på Fairfax University". Alltså extremt oseriöst men inte i sig 'fejk" (såvida det inte kommer fram att han rentav fejkat diplomet, men det tror jag ju inte...).

    Inte för jag haft särskilt mycket med Littorin att göra (har minglat med honom på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York, för ett år sedan när han var partisekreterare, så jag har typ hälsat och noterat att han ju verkar vara en glad och trevlig prick). Men nu har ju i alla fall jag noll förtroende för honom.

    Intressant att det ännu en gång är en av regeringens (m)inistrar som går på skandalpumpen.

    ReplyDelete
  4. Lina,

    Inte bara långa skrytlistor med namn, utan långa skrytlistor med allt som hör till ett seriöst universitetet – t ex kurser och program!

    Det enda som finns på denna Cayman-skolas hemsida är en rappakalja-story om den brittiske adelsmannen Fairfax (jämför Bo Nilssons ständiga tal om den brittiska adelsfamilj han och Investment jobbade åt!) OCH en massa babbel om vikten av arbetslivserfarenhet. Det senare alltså ett tecken på att de sålt diplom till folk i karriären som velat ta en genväg.

    Nu väntar jag bara på att den skojfriske Littorin ska komma ut och säga att det bara var ett practical joke att sätta denna skojarexamen i CV:t. Hans försvar hittills har varit minst sagt pinsamt.

    ReplyDelete