17 June 2007

Författardevalvering

NEW YORK I Aftonbladet är det nu en liten men ganska intressant och rätt hetlevrad debatt om vem som ska få kalla sig författare. Marcus Birro som drog igång allt har onekligen en poäng i att samhället sakta men säkert vulgariseras och att författartiteln devalverats, men lyckas kanske inte riktigt övertyga någon om att något slags "körkort" (utfärdade av ..???) för "riktiga" författare vore rätt väg att stävja det.

Jag tror heller inte att litteraturen är betjänt av att utnämnas till "heligt rum" – med de "riktiga författarna" som överstepräster, då? De läsare som söker ett andrum i litteraturen kommer säkert att hitta det.

Resonemanget att man skulle kunna kvalitetsstämpla författare påminner mig lite om hur min mamma tycker det är hemskt att "vem som helst", utan någon som helst utbildning, kan kalla sig "journalist".
Jag försöker dels påminna henne om alla stora konstnärer (och journalister) som varit autodidakter, dels påpeka att utbildning och legitimation inte är en garanti för kvalitet, dels upplysa henne om att vi faktiskt har yttrandefrihet här i landet... Det senare ett grundlagsskyddat hinder för att förbjuda personer utan universitetsexamen i spalterna (som hon egentligen skulle vilja göra, tror jag).
Sedan är det en helt annan sak att vissa kanske använder sin yttrandefrihet på ett sätt som jag tycker är helt idiotiskt. Och själv vill jag ju helst av allt tvinga alla webbreportrar kalla sig "googlare", som en kollega föreslog häromveckan!

Vad gäller samhällets kommersialiering och att det kan vara svårt för författare som inte är kändisar att nå ut med sina böcker vet jag inte riktigt vad vi ska göra åt saken... Marcus Birros blogg är dock fortsatt daglig läsning, full som den är av energi!

Nu ska jag spana på tre högintressanta fenomen på en gång, nämligen: vatten, uteserveringar och Harlemgentrifiering. Brännpunkten av dessa saker finns här och endast här. Jag har varit på väg dit hela dagen, och noterar nu till min oförställda glädje att de öppnar för dagen först om 25 minuter, så jag har inte missat något genom att inte komma iväg... Inte just där i alla fall.

/Gunilla

3 comments:

  1. Jag skriver ju lite, förutom att jag bloggkramar för att jag inte kan sova och har tråkigt, men jag säger alltid att jag skriver. Om han menar att man inte är författare bara för att man har gått några skrivarkurser och så wham.

    Jag tror inte på att det finns böcker och så finns det litteratur, jag gör faktiskt inte det. Jag tror inte att det ena är finare än det andra. Kvalitet kan diskuteras men att enbart promovera litteratur leder helt uppenbarligen till en backlash. Det var en professor i litteratur som skrev en bok i vad man måste läsa och som samtidigt sa att det var slöseri att läsa Harry Potter för det leder inte, i hans mening till att man fortsätter läsa andra böcker. Man läser bara klart serien och sedan är det färdigt. Jag har glömt namnet på litteraturprofessorn och det beror väl främst på att han inte kan visa på att sitt resonemang håller, samt att jag läser allt, serier, inte serier. Jag läser riktiga serier också. Jag läser både "litteratur" och böcker, och eftersom jag läser flera böcker samtidigt så brukar jag få kvoten av båda behoven uppfylld ungefär samtidigt. Vi har redan samfund som svenska akademien och andra som på sätt och vis utser sig själva och de som liknar sig själva att utse andra som liknar dem att motta priser. Allt är status quo.

    Markus birro darrar av energi. Allt han rör vid gör det. Det blir vilda debatter. Och det ska han ha heder av. Jag håller mig borta från aftonbladet dock.

    ReplyDelete
  2. Jessika,

    Antar att du menar litteraturprofessorn Harold Bloom.

    ReplyDelete
  3. Ja. Jag skulle just tillägga det.

    ReplyDelete