24 September 2007

I väntan på Ban Ki-moon

NEW YORK Ah, äntligen i generalförsamlingen! Det här rummet är sååå speciellt. Annars har det mest av allt varit en dag av frustration, eftersom det har varit så många avspärrningar och grejer i FN:s högkvarter. Tidigare på dagen var det inte att tänka på att sitta på pressläktaren i generalförsamlingen, det var helt enkelt fullt (och därför slut på passerkort). Jag har tillbringat större delen av dagen på ganska provisoriska "kontor", sittandes på golvet och i olika konferenslokaler samt ståendes utanför säkerhetsrådet. Debatten i de olika panelerna har jag knappt följt (fast jag var mig veterligen den ende svenska reporter som var närvarande när Fredrik Reinfeldt höll sitt lilla tal i konferenssal 4, om vad Sverige gjort för att minska utsläppen). "Alla" är annars här och skyndar förbi i korridorerna på väg till eller från olika bilaterala möten: där en Angela Merkel, där en president Lula, där en potentat från något västafrikanskt land.
Det ryktas om att George Bush dyker upp till kvällens middag, det vill säga efter klimatmötet. Det är väl lite konstigt, att bara komma till middagen?! Fast USA kunde ju å andra sidan bränna på med Arnold Schwarzenegger!
Nu väntar vi alla på att Ban Ki-moon ska äntra podiet i generalförsamlingen och avsluta alltsammans! Och sedan blir det ännu en presskonferens med Fredrik Reinfeldt. Jag hoppas att han inte luras lika mycket idag som igår (mer om detta senare, om jag orkar skriva något om det). Och sedan... ska jag sno ihop ännu en klimattext och så väl den där texten om muffins (som egentligen handlar om amerikansk skolmat).

/Gunilla

P S Inga spår av min dator, däremot fick jag ett hett tips om hur jag ska kunna spåra eller i alla fall identifiera tjuven. Är fullkomligt nojig för att jag ska förlägga lånedatorn, men hittills är den i behåll!

No comments:

Post a Comment