05 September 2007

Urban sprawl revisited

WILMINGTON Reser på nytt genom den lummiga men urbana korridor som omger tågbanan mellan New York och Washington. Samma fascinerande landskap som jag beskrivit tidigare, med trashiga ghettoområden, förfallna tegelfabriksruiner, nybyggda condominum-områden, bungalows med små pooler och studsmattor på gräsmattorna, bilskrotar och ändlösa bangårdar.
Ändå var det inte samma. Jag såg så många nya saker - två fängelser, nya bostadsområden - nya tufsiga gärden - som jag inte kände igen, att jag efter ett tag nästan förutsatte att tåget tog en annan bana än brukligt. Vilket isåfall skulle förklara att resan tar en halvtimme längre än den brukar.
Men till sist kom jag på att de nya utsikterna nog bara beror på att jag hamnat på vänster sida i tågvagnen. Så enkelt var det att förnya reseupplevelsen.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment