23 November 2007

Vart bör jag resa i januari?! (Om jag ska...)

NEW YORK Förra året var jag i Indien på reportageresa i december/januari. Det kostade tiotusentals kronor, blod, svett, tårar och tid – men var en av mina journalistiskt mest intressanta resor (hmmmm....tillsammans med många andra jag gjort, i och för sig). Att huvudreportagen var synnerligen svårsålda är trist. Men jag är ju van vid att de bästa jobben förblir opublicerade och blir bara mer och luttrad. Man måste ändå göra lite sådana där äventyrliga grejer ibland, rakt ut i det okända, liksom – annars förtvinar man som reporter. Old school fältarbete och journalistromantik. Eller "people, color, and action", som Staffan Heimerson säger.

Det kan ju hända att det dyker upp någon uppdragsgivare som vill skicka mig för att bevaka primärvalen i Iowa och New Hampshire i januari. Men jag tvivlar. Så nu har jag börjat klura på vart jag ska ta vägen istället då!

De länder som står i den lilla enkäten högst upp i vänsterspalten november ut var de jag spontant kom att tänka på vore intressanta att fara till.
Jag har några vaga idéer till reportage i några av dem, som jag dock inte tänker avslöja här; i andra fall handlar det mer om allmän nyfikenhet. Har ännu inte varit i något av dessa länder (jo, i Italien, såklart, men inte på Sardinien).

Vart tycker ni att jag bör resa? Kommentera gärna nedan. Det går också bra att föreslå helt andra länder än dem jag klurat ut. Det kan mycket väl hända att det inte blir någon resa alls, men det känns som om det är lite för deprimerande att ha med det som alternativ – tänk om alla skulle rösta för det!

Kom också gärna med aktuella och genomförbara reportageuppslag, som det finns skuggan av en chans att sälja in, kanske om nyhetsmässiga fenomen och företeelser i tiden som med fördel låter sig studeras på plats någonstans. Eller intressanta personer att intervjua. Eller skeenden att gestalta på plats som äger rum någonstans.
Det kan handla om allmänna samhällsföreteelser och utvecklingsfrågor, mänskliga rättigheter, humanitära tillstånd, miljöfrågor eller kultur/livsstil/mat/whatever. Gärna länder som är underbevakade i svenska medier. (Fast det underlättar ju om det också finns redaktörer som anser att så är fallet, och som är beredda att anslå budgetmedel för att ändra på detta. Det är här konsten ligger... Jag vet bara Ulf B Andersson på Amnesty Press som är riktigt pålitlig i detta avseeende!)

Specifika idéer som inte lämpar sig för allmän beskådan kan ni skicka direkt till mig per mail (gak62@columbia.edu). Samma adress använder alla ni redaktörer därute som vill beställa artiklar och reportage! ;-)

Nästa resa kommer för övrigt att äga rum snart: till Miami.

/Gunilla

P S Det finns några dark horses också... Afghanistan, Burma, Jordanien, Kuba*), Mali*), Marocko*) och Rumänien – ja, hjälp, det tar aldrig slut.

*) Har varit här tidigare, men det är OK med återbesök!

7 comments:

  1. Ta med dig någon om du ska resa i Iran. Har inte varit där själv utan det är vad jag har hört att det är tjatigt att som ensam kvinna resa själv, tusen frågor om varför ingen man från allt och alla.

    Har du varit i Kambodja? Extremt fint i Kambodja. Vietnam är också helt fantastiskt.
    Jordanien också.

    Du har i stort val resmål där någon sorts konflikt ligger och pyr. Undermedvetet eller för spänningens skull?

    ReplyDelete
  2. Jessika,

    Tack för råd! Kan tänka mig att Iran är knepigt. Jag är van vid att vara udda när jag reser ensam, men det är ingen ideal situation.

    Kambodja borde ha funnits med på listan! Dit vill jag gärna åka, och känner såväl en kambodjansk fotograf och en kambodjansk-amerikansk diplomat som har synnerligen goda förbindelser. Som en början. Laos vore också en idé.

    Vietnam – vet nästan inget land som så många bekanta som rest där varit så samfällt entusiastiska över!

    Jordanien – har du varit i Petra?

    Föreslå gärna något journalistiskt intressant land utan någon slags konflikt! Men jag kan inte komma på något land där det inte finns någon slags konflikt...

    ReplyDelete
  3. Georgien eller Pakistan vore det intressant att f� rapport fr�n.

    ReplyDelete
  4. Hanna,

    Tack för två klockrena tips!

    Georgien skulle jag mycket gärna vilja åka till. Det stod högt på min lista för några år sedan, men nu hade jag nog lite grann glömt bort det. Kanske borde jag luffa runt lite i Georgien + Azerbajdzjan + Armenien? Kanske rentav dra in den vägen i norra Iran...

    Pakistan har jag också tänkt mycket på, alltsedan jag och en pakistansk taxichaufför som skjutsade mig till Arlanda sommaren 2001 beklagade oss över hur underbevakat landet är i medierna. Men den hösten blev det ju snarast överbevakat, av alla journalister som väntade på att ta sig in i Afghanistan...
    Nu har det ju varit riktigt mycket Pakistan i medierna på sistone, vet inte om det finns något intresse för mer material?! Stories finns det säkert många!

    ReplyDelete
  5. Turkiet! Det finns hur mkt som helst; Kurdernas sitiation, EU frågan, ungt "västinspirerade" turvar versus gamla traditioner osv... Du kan kombinera med Georgien och Iran. Kan vara lite kallt för januari iofs.

    Annars Västafrika; Angolas inbördeskrig och barnsoldater, Nigeria är kanske kanske osäkert.

    Gillar din spännnande blogg!

    ReplyDelete
  6. Jo, jag har varit i Petra. Väldigt häftigt att hela alltsammans är uthugget ur bara berget. Marocko med basaren i Marrakesch.

    JAG skulle hålla mig borta från Burma och Angola p g a världsläget på grund av vissa principier jag har. Dessa principer blir en aning motsägelsefulla när man åminner sig att jag har rest kors och tvärs från ö till ö i Indonesien med den oro och det statsskick som Indonesien vidhåller. Jag gillar Asien, och mellanöstern trots att jag inte är någon större vän av värme så finns det värme och värme. En kompis ska resa till Oman i februari.
    Min moster ska åka på charter till Kuba i februari så om du är ute efter wow-värde så är Kuba inte det, inte nu i varje fall.

    ReplyDelete
  7. Turkiet, ja. Mycket bra förslag (har varit där tidigare, men det vara bara fyra dagar i Istanbul så det gills nästan inte)! Visst är svenska journalister där titt som tätt, men i alla fall. Ska kolla på kartan och se hur jag ska få ihop Georgien och Iran isåfall, hehe.

    Nigeria är mycket intressant! Men, ganska läbbigt. Jag har en kollega som rest i avancerade krishärdar och i några av jordens mest komplicerade länder, typ Liberia under inbördeskriget – men just Nigeria har hon sagt att ho inte skulle vilja återvända till Tänkte att jag ändå skulle hamna där, på grund av bekanta som höll på att flytta dit p g a jobb, men så blev det inte. Däremot kanske återigen ett besök i andra delar av Västafrika!


    Jessica,

    Oman, ja, vansinnigt spännande... Som Jemen (som jag "bodde i" i två månader) men _lite_ mindre riskfyllt, föreställer jag mig..!

    Och Kuba, ja.


    Som sagt, jag blir vimmelkantig av alla möjligheter! Syftet hittills, att slippa vara sur för att jag inte ska till Iowa och New Hampshire, absolut uppnått!

    ReplyDelete