23 January 2008

Det regnar manna

STOCKHOLM Fick precis ett mail från en kompis i New York som undrar om jag inte vill följa med honom till Filippinerna och gå på bröllop om ett par veckor.
"Flygbiljetten kostar bara cirka 8 000:–, och att vara där är ju praktiskt taget gratis!".
Ehum, ja, det vore kul, men jag borde ju faktiskt sitta på min bak i Harlem och jobba. Plus att jag fortfarande är pank. Men, det är samtidigt så lockande att jag inte genast kunde avskriva förslaget...

Inte nog med det stiliga erbjudandet. Häromveckan kom en inbjudan till en fantastisk pressresa med de mest fantastiska lifestyle-evenemang (konstnärliga, kulinariska och alpina aktiviteter). I Kazakhstan, av alla ställen!
Men, inbjudan var inte personlig utan riktade sig mest till brittiska och amerikanska journalister. Jag överväger allvarligt, som trogna läsare av bloggen vet, att överge min präktiga antimutresepolicy och liksom bara "go with the flow". Fast det underlättar om man skriver för amerikanska lifestyle-tidningar. Skulle gärna vilja hamna i Astana någon gång.

Har även fått aningen mer personliga inbjudningar till pressresor i Antarktis och Peru. Inget klart ännu alls. Det är dyrt att åka på sådana här grejer, även om delar av programmen blir kostnadsfria (and there is no such thing as a free lunch ens där). Flygbiljetten dit åker man ju på att betala själv, och det är mycket pengar (särskilt när man, som just nu, inte har några). Alltså får jag alltså antingen tacka nej till alla fina erbjudanden, har liksom ingen sked till mannan.

Annars försöker jag komma iväg till ... Arkansas. Mer information här ifall detta blir av, isåfall redan i början av februari!

En resa till Kalifornien tror jag också blir av under våren. Det är nog faktiskt det mest realistiska av allt. Där har jag varit massvis med gånger, men det var några år sedan.

Anledningen är ett porträtt som ska göras, av en person som varit banbrytande inom sitt gebiet och som jag faktiskt velat intervjua i tio år (sedan första gången jag var i San Francisco) och som jag fick en beställning på häromdagen. Hurra!
Men jag behöver fler uppslag och idéer, för idealt sett gör man uppemot tio jobb på en reportageresa. Så tipsa gärna framöver om intressanta grejer jag skulle kunna göra något av i The Bay Area (t ex San Francisco, Berkeley, Palo Alto). Detta kan komma att ske först i april eller så.
Kan också hända att jag – isåfall för första gången – i samma veva åker till Las Vegas eller till norra Kaliforniens kust, kanske rentav mot Oregon och Washington. (Patrick W, om du läser detta – det där som börjar på K står redan näst högst på min idélista!)

Bra Arkansas-idéer vore för den delen också välkomna, om den resan blir av vore det kul att göra något substaniellt på plats i Little Rock-trakten. Kan bli mitt livs enda resa till Arkansas. Misstänker att det är lite överspelat att besöka Hope, för snart har nog Mike Huckabees kandidatur smält ihop.

Tja, som ni märker finns det många resplaner som svävar omkring i skallen. Men som ni märkte blev de förra, gällande januari, inte alls av. Tur det, jag skulle väl hamna på någon miljöorganisations lista över "most wanted klimatbovar" om alla resor jag svamlar om bleve av. Den senaste månaden har jag som längst bort varit i Saltsjöbaden (i söndags).

Men Libyen, Georgien, Iran och de andra länderna vi diskuterat då blir säkert av någon gång. Och ska man någon gång fara till Filippinerna verkar väl ett bröllop vara en god anledning.

/Gunilla

2 comments:

  1. Skulle du inte kunna blanda lite allvar med lite livsstilstidningsaktigt för att få det att gå ihop lite lättare eller förvirrar det bara för redaktörer?

    Allt gott hursomhelst!

    ReplyDelete
  2. Jessika,

    Jag blandar alltid "lite allvar med lite livstilstidningsaktigt" på ibland halsbrytande vis, faktiskt! Ett exempel i somras var när jag i Oaxaca i Mexiko på eftermiddagen bevakade en sammandrabbning mellan polis och demonstranter med tårgas och kastade stenar (Amnesty Press) och på kvällen samma dag provåt fine dining (Gourmet).
    Nä, redaktörerna blir inte förvirrade, möjligen blir jag det av blandningen iband – men jag gillar ju det!
    Problemet nu är egentligen mest cash flow.

    ReplyDelete