09 January 2008

Nörderi efter Iowa, Wyoming och New Hampshire

STOCKHOLM På Fox News presenteras AP:s siffror över antalet färdiga delegater i presidentkandidats-racen i USA.
En hel del siffror är rätt intressanta, som att den ständige tvåan Mitt Romney har betydligt fler delegater (29) än gårdagens segrare John McCain (7; Huckabee har 31), att John Edwards inte ligger såååå långt efter Barack Obama och Hillary Clinton (18 delegater resp 25 och 24) – och att till och med den helt okände Duncan Hunter hittills lyckats få fler delegater (nåja, en) än Rudy Giuliani (0).
Men dessa uppgifter – efter tre mycket små delstaters röstande – är givetvis ganska meningslösa, eftersom tusentals delegatpreferenser återstår att fördela.

Uppdatering: Jag klistrar in Daniel Sestrajcics synnerligen intressanta kommentar:

Hej!

Intressant. Rekomenderar själv CNNs center för valet som jag tycker förutom att den är snygg förklarar det mesta på ett bra sätt.

Det intressanta är att kolla den totala sammanställningen, alltså den inklusive superdelegaterna som finns inom ramen för det demokratiska partiet. Då ser man att Clinton ligger en bit före:

Clinton 183
Obama 78
Edwards 52

Kolla denna länk.
Ja, det visar ju verkligen hur förankrad Hillary Clinton är i sitt parti(etablissemang)! Se även denna CNN-länk, som visar att Mitt Romney drar ifrån bland republikanerna.

Läs gärna Lennart Frantzells många bloggtexter, i vilka han spyr galla över Hillary Clinton (och beklagar tragedin att demokraterna i USA tycks ha sumpat chansen att välja Barack Obama som sin kandidat).

Här är en mailkommentar från en annan läsare som jag tar mig friheten att klippa in anonymt:

Intressant med delegatställningen, jag hade trott att Romney skulle haft flest och var lite undrande inför att man inte framhöll detta faktum mer intensivt. Såg att Richardson hoppar av nu redan innan Nevada, tråkigt tycker jag.

/Gunilla

2 comments:

  1. Hej!

    Intressant. Rekomenderar själv CNNs ceter för valet som jag tcyker förutom at den är snygg förklarar det mesta på ett bra sätt.

    Det intressanta är att kolla den totala sammanstälningen alltså den inklusive superdelegaterna som finns inom ramen för det demokratiska partiet. Då ser man att Clinton ligger en bit före:

    Clinton 183
    Obama 78
    Edwards 52

    Kolla denna länk:

    http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/primaries/results/scorecard/#D

    ReplyDelete
  2. Tack Daniel! Oops, kom på att jag borde svara på ditt mail, det har glidit väldigt långt bak i kronologin bland obesvarade brev... Kommer snart!

    ReplyDelete