26 January 2008

Vårkänslor

STOCKHOLM De senaste månaderna har jag varit allmänt missmodig över journalistikens förfall och branschens usla framtidsutsikter. Det är jag inte längre!

Det ser mer illa ut när man från New York konfronteras med webbjournalistik som ofta verkar göras enligt tesen "hellre snabbt än bra" eller knappt hör av sina redaktörer – och så har det varit så eländigt med höstens alla mediedebatter.
På plats i Stockholm har jag exempelvis kunnat notera den enormt upptrappade ambitionsnivån Svenska Dagbladet lyckats hålla i sina pappersblaskor, särskilt på helgerna (jämfört med hur tunt det kunde vara när tidningen var som mest på fallrepet för ett antal år sedan).
Dessutom har jag mött flera redaktörer som verkligen är publicister långt ut i fingerspetsarna, och som har kommit med den ena fantastiska porträtt- och reportageidén efter den andra. En av dem talade om att det helt enkelt råder en backlash, att det finns ett sug efter kvalitativ
journalistik. Åtminstone att publicera – läsarintresset visste vi nog mindre om.

Så jag är hoppfull inför våren. Särskilt om åtminstone en del av alla de saker jag och olika redaktörer talat om på sistone – reportageämnen jag brinner för och tycker att jag har viss koll på; utan att avslöja för mycket kan jag väl säga att det handlar om bland annat amerikansk politik, mat och Förenta Nationerna – blir av.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment