26 January 2008

Bong – 600 recensioner!

STOCKHOLM En aikidoinstruktörs dubbelliv som krogrecensent i Skåne och Köpenhamn skildras i en lååååååång text på egen hemsida här. Det är Sydsvenskans numera outade Bong som berättar om sitt decennium som smygätare (se även denna text om att testa ställen anonymt eller icke).

För er som inte vet det är Bong krogrecensenternas motsvarighet till sportkrönikörernas Jan Majlard – båda häcklas av mat- och fotbollsfantaster som älskar att frossa i deras språkgrodor. Läs mer hos Taffel, med kommentatorer eller Lisas gamla blogg. (Lisa skriver i en kommentar: "Jag tror nog att alla med rudimentär känsla för det svenska språket läser Bong med skräckblandad förtjusning. Först trodde jag att det var en parodi på oss ibland gräsligt krystade Gourmet-skribenter.")

Tydligen fick Bong/Stefan Stenudd herostratisk ryktbarhet genom att såga Petri Pumpa i Lund i mitten av 90-talet (något han skriver om i sin långa text).
Ah, jag får nostalgiska vibbar till mitt livs enda besök på den restaurangen! Jag fick följa med Nöjesguidens dåvarande och absolut icke-anonyme (apropå det Stenudd hävdar om tidningen) redaktionschef på testätning av diverse mat- och vinmenyer. Jag fick stå för taxin Malmö–Lund ToR och så stod Nöjesguiden för vår gissningsvis rätt rejäla nota.
En bra deal, på det hela taget, eftersom jag slapp både skriva och recensera utan kunde koncentrera mig på att vara hungrig sällskapsdam!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment