03 February 2008

Chili Bowl och Super Bowl

LITTLE ROCK Just nu gör jag en av de mest amerikanska grejer som alls existerar: sitter i en TV-försedd bar och väntar på att Super Bowl ska sätta igång (hm, egentligen väntar jag på mitt flygplan till Atlanta, för vidarebefordran hem till New York).

Super Bowl är att av de amerikanska fenomen vars storhet jag hade absolut obefintlig koll på innan jag hamnade i USA. Några andra är: Thanksgiving, Halloween och volontärarbete.

Korrekt sällskap till Super Bowl är väl ett sixpack Budweiser – men jag äter en portion chili (se bilden) och en "Arkansas Harvest Salad" (det där med närodlat har även nått flygplatsbarsretoriken, tyvärr har den dränkts i dressing och är praktiskt taget oätlig).

De kan såklart inte bara spela fotboll där borta i Phoenix, Arizona – utan Super Bowl-matchen föregås av diverse flyguppvisningar och Star, Spangled Banner. Förresten, det hela är ett riktigt megajippo med tusentals kringevenemang – inte minst alla Super Bowl house parties som folk ordnar. I Little Rock var gatorna tomma hela eftermiddagen.

Jag fattar mycket lite av spelets regler, men hejar nog lite vagt på New York Giants.

Återkommer snart med en liten rapport från Little Rock!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment