NEW YORK Den utdragna primärvalskampanjen och de höga kostnaderna för att följa med i respektive charterplan (2 000 dollar per dag) har gjort att det nu är relativt få reportrar från dagstidningarna som skuggar kandidaterna från dag till dag, från delstat till delstat: New York Times, Los Angeles Times, Wall Street Journal, Washington Post och Chicago Tribune. För övriga blir det för dyrt. New York Times har en intressant artikel om hur mediebevakningen fungerar här.
AFP, Reuters, Bloombergs, CNN och olika magasin ser till att planen inte går tomma och att kandidaterna inte går obevakade – allt givetvis kompletterat av reportrar som reser direkt till kampanjstoppen, och av skribenter som bevakar allt på andra sätt. (Knappt något sägs om pressfotografer i artikeln.)
Newsweek lägger, enligt NYTimes-artikeln, ner 30 000 dollar i månaden på resekostnader för bara en reporter! Jag har jobbat på Newsweek International, och kan säga att den tidningen inte verkar vältra sig i enorma resurser – men att följa kandidaterna närainpå är något de uppenbarligen prioriterar. Ändå kan det gå flera dagar innan reportrarna inom "kampanjbubblorna" får se den kandidat de följer i egen hög person.
/Gunilla
26 March 2008
Färre murvlar följer Obama och Clinton hack i häl
Etiketter:
Amerikansk politik,
Medier,
Money Talks,
The Obamas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Det vore ju lite intressant att höra ett djupare resonemang runt varför man flyger efter dem som sparvar om man inte får se kandidaten och allting i stor mån är regisserat, lite som i Spitzers uppgång och snöpliga men hastiga undergång så kan de vara useful idiots (det är i sig lite ironiskt att använde ett citat från Lenin).
ReplyDeleteDet blir väl ungefär samma saker som sägs under valrörelsen, med en del variationer per delstat skulle jag tro. Håller läsarintresset i sig under hela valrörelsen att det är värt att spendera de resurser som NY Times rapporterar om? Och fler och fler tidningar ifrågasätter ju det ohc tycker inte att det är värt heller. 650 (!) reportrar följde Barack/Clinton debatten. Verkar svårt att alla dom ska få ut någonting originellt av det. Jag har olika tidningars rubriker upplagda på min iGoogle och jag slås ofta av att de är totalt identiska.
Och artikeln berör ju en del av det jag skrivit om, men mer. Som varför Newsweek tycker att det är värt 30 000 dollar för en reporters resekostnader och en valrörelse som har eller kommer att vara i två år.
ReplyDelete