07 March 2008

Kalle har tagit Årets bild 2008!

NEW YORK Åh, det här var verkligen jätteroligt – fotografen Karl Melander, som jag gjort två reportageresor i Haiti med, har vunnit en av de finaste svenska, pressfotografiska utmärkelserna som finns: Årets bild.
Tävlingsgeneralen Jonas Lemberg säger till SvD:

"...kul att ­utmärkelsen går till den här glada gotlänningen, som alltid jobbar stenhårt och som har ett eget unikt bildspråk. Hans fotografier är alltid enkla och rena i sin komposition, men lyckas ändå förmedla komplicerade sammanhang."

Kanske utvecklar jag senare idag lite om varför det är så himla roligt att Kalle vann. Tillsvidare nöjer jag mig med att bara skriva: Grattis! (Ja, jag ska göra det i ett mail till Kalle också. Men just precis nu gissar jag att han är upptagen med att dricka champagne på fotografernas kalas eller nå't.)


/Gunilla

No comments:

Post a Comment