NEW YORK Lite nytt på mediefronten:
• Som jag spekulerade här har Spitzerskandalen lett till ett kommersiellt genombrott för "Kristen" – denna gång som artist och lite annat. Snart kommer filmen (?)! Men än så länge ligger hon lågt, vilket förstås bara stärker hennes marknadsvärde (åtminstone så länge storyn hålls vid liv).
• Liten debatt om huruvida s k nöjesjournalister/rockskribenter bör bliva vid sina respektive lästar, eller huruvida det är OK om de växlar över till att skriva om amerikansk politik här.
• PM Nilsson och Leo Lagercrantz startar en debattsajt. Detta har visserligen ni som läser Vassa eggen, vilket ni förhoppningsvis gör, förstått sedan länge. Men i alla fall.
• Debatten om reklam och produktplacering på modebloggar lär rasa ett tag framöver. Läs om Konsumentverkets utredning här och om varför densamma möjligen är dödfödd här. Skulle tro att det räcker med märkningen "annons" som i tidningarnas så kallade advertorials för att hålla sig inom lagens råmärken.
Jag är nog mer fascinerad över fenomenet med modebloggar som drar in en massa pengar än avundsjuk, men kan inte låta bli att tycka att det är en lite sorglig motsättning mellan innehållet i dessa två texter:
Annina Rabe om det relativt fattiga livet som frilansjournalist
och
Aftonbladet om det relativt rika livet som modebloggare
P S Damon Rasti argumenterar för att "modebloggarna" snarare är "vardagslivsbloggar".
/Gunilla
17 March 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment