06 March 2008

No Man's Land

NEW YORK Igår var jag ute på vischan för att göra ett reportage – och fick min tes bekräftat om hur bra det är att "träffa sina nyheter". Tja, detta var i och för sig inget typiskt nyhetsjobb, tvärtom. Men gårdagens möten ledde till en rad bra nya kontakter och idéer. Inte bara för mig, utan även för dem jag träffade. Jag fick exempelvis tips om en bra story här i Harlem av en kvinna, som av mig fick tips om en person i Tokyo som skulle vara intresserad av det hon gör. Mycket bra.

Innan jag kom ut på vischan gick jag en liten promenad omkring korsningen av 125th och Lexington (där i krokarna ligger Metro North-stationen, därifrån pendeltågen norrut går). Där är det helt annorlunda mina Harlemkvarter – betydligt fler trashankar och luggslitna människor i smutsiga kläder. På kultstället Frank's Papaya sålde de wurst "till recessionspris" (jag köpte det dyraste på menyn, två korvar med chili samt en mugg citronsaft för cirka 30 kronor).
Och igår hamnade det området i nyhetsmedierna, eftersom ett helt hus kollapsade i förrgår.

Jag skulle ju med tåget och hade tyvärr inte tid att gå särskilt nära eller alls förbi avspärrningarna – men så här såg det ut på lite håll:


(En grävskopa syns intill det kollapsade huset; till höger syns tågspåren.)

Började med tala med en man vid namn Tramp (Trump? Tram?) som stod intill avspärrningarna och spanade. Följande konversation utspann sig när han hade fått veta att jag bor i västra Harlem (utdrag):

Tramp: – Aha, är du protestant? Därborta bor det mest protestanter.
Jag: – Eh, tja, det kan man kanske säga... Hurså? [Tänkte på den pingstkyrka jag just sett, som säkert lockar många hispanics. Några kvarter österut börjar Spanish Harlem, där det säkert är lite mer katolskt – men vad menade han?]
Tramp: – Här bor mest prostituerade, utsläppta fångar, narkomaner, uteliggare...
Jag: – Är det en motsättning, kan man inte vara protestant och prostituerad samtidigt?
Tramp: – Nej, med protestanter är det mer ordning och reda. Här är det ... no man's land.

Sedan kom han med ett långt resonemang om de uteliggare som bott i byggnaden som kollapsat. Eller om det var i grannhuset. (Enligt New York Times skadades inga personer i raset.)
Tramp: – Kolla på husen därborta [pekar mot en massa nybyggda hus]. Där får inte uteliggarna bo. De bodde i det där huset [pekar mot det som kollapsat].

Kanske var hans resonemang aningen konspiratoriskt, men jag ska söka upp honom endera dagen för att få veta mer om människorna i no man's land. Det kommer såklart på köpet att handla om gentrifieringsprocessen i Harlem.

/Gunilla

1 comment:

  1. Som beteendevetare måste jag säga att det andas något mer, det enda ordet jag hittar som passar är omnious, om hela resonemanget från den du talade med, fördomar är fördomar, med protestanter är det ordning och reda. Att det finns vi och oss är ingen nyhet. Draget till sin spets finner jag det alltid en smula otäckt. Men jag behöver tänka över mitt resonemang och låta det mogna innan jag kan säga något mer av vikt. (Att uteliggarna inte släpps in i de nybyggda husen verkar givet överallt i världen.) Men så är väl USA, om jag ska använda mina egna stereotyper, ett av de mest extrema exemplen på att man antas kunna ta sig själv i kragen även om man inte har någon krage att ta sig i.

    ReplyDelete