02 March 2008

Upplevelsejournalistik

NEW YORK Som sagt, jag är angelägen om att ni inte ska tro att jag tycker att all journalistik var bättre förr... Jag tycker att jag själv ofta sysslar med både gammaldags och modern multimedial rapportering samtidigt, hehe.

Här är ett exempel på hur en nyhetsfeatureberättelse kan gestaltas interaktivt
, utan exempelvis en seg text: Du får själv pröva på hur svårt det är att granska väskor i en säkerhetskontroll på en flygplats – och blir utvärderad efteråt!
Jag har många gånger stått och muttrat i de tålamodsprövande köerna på inte minst de amerikanska flygplatserna, men hädanefter ska jag tänka på den sura röst i MSNBC-spelet som tjatar om att hans farmor minsann skulle kunna sköta kontrollen snabbare än jag. Och då behövde jag ändå bara leka granskare i två minuter.
(Via Vassa eggen.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment