06 April 2008

Berätta med bilder och ljud

NEW YORK Bildspel har blivit en av mina journalistiska favvogenrer!

Att skriva kommer nog alltid att vara min huvudsakliga metod, men eftersom jag gillar att jobba med fotografering och ljud också så ska jag försöka utveckla lite bildspelsmakande i framtiden.

Bildspel är en relativt billig form av totalproduktion som man som någorlunda multimedial journalist kan göra på egen hand. Ett slags fattigmans-TV, som kan ge oerhört suggestiva berättelser. Många fotografer jag känner jobbar med att göra bildspel, och det skulle jag också kunna göra (att sälja dem är nog tyvärr en annan femma).

Här ser ni ett aktuellt exempel på ett fint bildspel som tydligen publicerats hos aftonbladet.se: ett porträtt av den legendariska Vita huset-reportern Helen Thomas, som Pontus Höök gjort och just belönats för med ett hedersomnämnande. Grattis, Pontus! (Via Thomas Nilsson.)

Se även Washington Post-bildspelet som vann samma tävling, här.

Fantastiska bildspel finns också på MediaStorm och The Raw File. (Via Johanna Syrén.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment