Framför allt ger den mig tillfälle att tjata om min – och många andras – gamla käpphäst: att pressfotografer måste börja fatta att de är (bild)journalister. Det är främst det hela den texten handlar om.
Alldeles för många fotografer som jag träffar talar om "journalister" ur ett "vi och de"-perspektiv. Det låter väldigt konstigt i mina öron när en pressfotograf inte ser sig själv som journalist! Min gissning är att det beror på att många frilansfotografer kommer från ett annat håll än det strikt bildjournalistiska (t ex konst, mode eller dokumentär) och kanske bara delvis gör redaktionella jobb.
Så jag försöker förmedla något som i och för sig inte är helt självklart för vare sig alla andra i branschen eller den mediekonsumerande allmänheten heller:
"Journalist" är inte en exakt synonym till "reporter/skribent/skrivande journalist" (vilket i regel är vad fotograferna menar när de talar om "journalister").En fotograf skrev t ex nyligen ett långt inlägg på en mailinglista, som jag är med i (Nätverket Brudarna) bland mycket annat: "Alla journalister kan inte bli bra fotografer." Det är i mitt tycke ungefär som att säga: "Alla frukter blir inte bra äppelmos."
"Journalist" är ett övergripande ord, som sammanfattar en rad yrkesgrupper som arbetar med redaktionellt material – exempelvis: reporter, pressfotograf, redaktör, researcher, bildproducent, redaktionssekreterare, redigerare, nyhetsgrafiker.
Det hon skrev är naturligtvis korrekt, men vad hon menade var såklart det tydligare: "Alla reportrar kan inte bli bra fotografer" (vilket man i och för sig förstod av sammanhanget, om utvecklingen att många tidningar drar ner på bildjournalistiken genom att låta reportern ta med sig en kamera på ett jobb för att ta några bilder).
Jag svarade på listan och drog min käpphäst, enligt ovan, och uppfattades säkert av många som en besserwissrig ordmärkare. Men det handlar inte om att märka ord. Jag tror verkligen att fotograferna måste ta för sig – och sluta se "journalister" som "de andra", när det också är de själva.
Sedan är det tyvärr så att fotografer traditionellt haft en svagare status på redaktionerna, och att många redaktionsledningar inte prioriterat bildjournalistiken. Och det finns mängder av reportrar, som ofta är usla på att tänka på fotografens behov när ett jobb planeras och när de är ute på fältet tillsammans.
Jag vet inte om utvecklingen gått åt rätt eller åt fel håll sedan Lars Fahléns artikel skrevs 2002, men det mesta som står där är gissningsvis fortfarande aktuellt. Utbildningarna i bildjournalistik i Sundsvall och på Biskops Arnö är dock stora steg i rätt riktning.
Diskussion om pressfotografernas roll på redaktionerna togs förresten upp i en debatt som refererades i Journalisten 1997, se här. Och för många fotografer är det naturligtvis en självklarhet att de är lika mycket journalister som reportrarna de jobbar med. Några som fattat grejen är de som driver sajten Fotojournalistik. Kolla in den!
Jag länkar till texten igen: obligatorisk läsning för alla fotografer som missat att de också är pressfotografer/bildjournalister. Utdrag:
Hur kan det komma sig att skrivande journalister har fler redaktionella idéer än de fotograferande?
Just det, de är journalistiskt utbildade och de är oftast mer pålästa. Fotograferna måste ta för sig mer. Morgonmöten till exempel där bildreportageidéerna förs fram. Dessa förs vidare av tidningens bildansvarige på högsta nivå.
Fotograferna måste med andra ord börja läsa sin egen tidning och konkurrenttidningarna grundligare, lyssna på nyhetssändningarna i radio och tv. Vara nyhetsmässigt uppdaterade, helt enkelt. Att vara journalist, skrivande eller fotograferande, är inget arbete som är till fullo är reglerat i arbetstidsavtal.
Ute på fältet ska fotografen och reportern vara jämspelta. De ska bilda ett team, där man naturligtvis kan hjälpa varandra så att slutresultatet blir bästa möjliga. Bild och text ska komplettera varandra på ett så informativt och intresseväckande sätt som möjligt.
När man väl är hemma på redaktionen är det viktigt att fotografen tar ansvar för sitt material. Att han/hon tillsammans med den bildansvarige väljer ut de bilder som ska publiceras. Att fotografen även tar ansvar för utsnitt och kopiering och låter journalistiken gå före estetiken eller det fototekniska.
Missförstå mig rätt: naturligtvis är det helt OK om en fotograf kallar sig fotograf! Det är en fin yrkesidentitet, och många fotografer är inte i första hand journalister även om de gör redaktionella jobb då och då. Men något betyder det att "pressfotograf" heter "photo journalist" på engelska.
/Gunilla
P S Jag är en strålande marknadsförare, tycker jag i alla fall själv, hehe, av "mina" många fotografer – men tar också gärna bilder själv när det inte fungerar på annat vis. Reportageresor har till exempel ofta en så usel ekonomi och knepig logistik samt sker med kort varsel att det enda som ibland fungerar är att fotografera själv. Jag är mycket sämre på det än de flesta fotografer men lite bättre än de flesta reportrar. Fast ibland blir ett jobb mer lyckat av att en och samma person har hela storyn i huvudet.
En gång var det en fotograf som argt kallade mig "svartfot" för att jag hade snott åt mig jobb från hans kår (jag hade tagit bilderna som publicerades till ett reportage jag själv tänkt ut och sålt in till Svenska Dagbladet/Näringsliv). Honom har jag tyvärr vad jag man minnas aldrig rekommenderat till något uppdrag. De fotografer som jag jobbat med genom tiderna har dock varit superschyssta och lärt mig massor om kameror och hur man tar bilder. Dem har jag rekommenderat till massor av fotouppdrag.
Att jag tar fotografier ibland innebär nog att jag förstår fotografernas arbetsvillkor mycket bättre än om jag inte skulle ha gjort det, och så är det i mitt tycke ungefär likvärdigt med att de ofta skriver bildtexter.
Och en reporter jobbar ju inte bara med text utan även med ljud och bild i många sammanhang – för mig är alltsammans "journalistik" eller "historieberättande" i olika former. Sedan tycker givetvis även jag att det i regel blir bättre med bra lagarbete – t ex när reportern kan koncentrera sig på faktainsamlande och intervjuer, medan fotografen får ägna sig åt bildberättandet. Rättare sagt, när man helt enkelt samarbetar.
Ni kan se några av mina bilder på min hemsida, till exempel här (tyvärr har jag inte uppdaterat detta på ett par år)!
Bra text om ett stor fråga för pressfotografkåren. Jag tycker absolut du har en poäng med din käpphäst. Låt mig snabbt dra fram min egen käpphäst sedan många år (samma resonemang som du länkar till i en Journalisten artikel):
ReplyDeleteDet går en skiljelinje mellan fotografer och skrivande på en tidning. Ett synnerligen konkret bevis på detta är bildredaktionerna. En organisatorisk kvarleva från fotografins barndom.
För drygt hundra år sedan publicerades den första fotografiska bilden i DN. Att dåtidens fotografer inte satt på en redaktion kan jag förstå, inte minst av rent praktiska skäl. Med dagens teknik finns inget skäl att placera skrivande och fotograferande åtskilda.
Om man på allvar betraktar fotografer som journalister så bör ju dessa organiseras utifrån sina speciliteter, precis som de skrivande kollegerna.
Här ett längre resonemang på temat också tidigare publicerat i Journalisten:
http://www.fotojournalistik.se/node/110
Ytterligare ett bevis på "vi och dom tänkande" är ståndpunkten att en riktigt bra bild "ska kunna stå för sig själv". Jag ser detta bara som ett uttryck för att man vill markera distans gentemot sina skrivande kolleger.
//Pawel Flato
Hej Pawel,
ReplyDeleteKul att se dig här, välkommen! Jag har länge följt det du skrivit om de ofta vattentätta skotten på redaktionerna. Har det ändå inte blivit lite bättre på den punkten? Åtminstone på Svenska Dagbladet vet jag att de brukar ha en fotograf som är specialiserad på näringslivsmaterial, någon annan för kulturjobb etc. Om de sitter med respektive avdelning vet jag dock inte...
Hej och tack Gunilla!
ReplyDeleteSäkerligen har det blivit bättre på sina håll. Jag har inte detaljstuderat frågan. Dock är mitt allmänna intryck att debatten och resonemangen kring bildjournalistiken i stort fortfarande sitter fast i gamla spår.
Inte minst är ju ditt påpekande, att begreppet journalist ofta endast tycks syfta på skrivande kolleger, ett belägg för att någon grundläggande förändring inte har skett.
//Pawel
Jag tycker ditt och Pavels resonemang om att fotografer måste ta för sig mer är oerhört intressant, riktigt och viktigt.
ReplyDeleteAtt ta ett steg framåt på redaktionerna i fråga om initiativ och journalistiskt driv är nödvändigt. Men hur ska det genomföras?
Försöken med specialiserade fotografer är bra men låter nog bättre än det är praktiskt genomförbart.
I alla fall i den vardag som finns på de flesta landsortstidningarna i Sverige.
På bildredaktioner med 4-6 fotografer, 7-dagarsutgivning, skiftarbete osv.
Vi har alla fotografer som är duktiga på sport, duktiga på blåljus, duktiga på nöje, duktiga på reportage...
Men ingen kan bara göra detta då relationen 1 fotograf på 6-10 skrivare gör att specialisering i praktiken blir omöjlig.
Istället utvecklas alla fotografer att vara duktiga på alla olika sorter jobb.
Bra eller dåligt?
Vet inte men det är vardagsverklighet för de flesta.
Hej Jan O!
ReplyDeleteNaturligtvis har du en stor poäng. Jag inbillar mig inte att tidningarna plötsligt ska göra om sin organisation helt. Poängen med att peka på att man organiserar fotografer på ett sätt och skrivande på ett annat är helt enkelt att det så tydligt visar de olika synsätten på yrkena. Att fotograferna inte är journalister.
Jag förtsår också att man inte över en natt kan skrota bildredaktionerna på alla tidningar.
Men faktum kvarstår - med dagens konstruktion förhindras specialisering.
Du får en kår med fotografer som är någorlunda hyggliga på det mesta, men väldigt sällan riktigt bra på något.
Just av detta skäl slutade jag som fotograf på Scanpix en gång i tiden. Jag var (och är fortfarande) främst intresserad av politik och politiker. Trots det tvingades jag att plåta typ kungahuset, bandy och tyska death-metallband dag ut och dag in. Saker som jag saknar såväl intresse för och kunskap om. Saker som jag saknar ett förhållande till. Och hur kan man då leverera journalistisk substans och någorlunda kavlitet? Det kan man inte, man levererar acceptabla standardbilder. Något som i längeden är förödande för kreativiteten. Och också något som gör en umbärlig.
Om bildjournaistiken ska utvecklas och kunna stå stark så tror jag specialisering är ett måste. Och om fotograferna är rädda om sitt skinn så är det desto större anledning att specialisera sig. Då bidrar fotografen på allvar med substans till redaktionsarbetet och blir inte ersättningsbar lika lätt. Se bara vad som hände på Expressen för ett antal år sedan. Helt plötsligt fick man för sig att man lika gärna kan köpa in bilder från utomstående. Inte så konstigt man trodde det, det var ju mest skitbilder i tidningen.
Om man som fotograf på allvar vill betraktas som journalist måste man helt enkelt börja att agera som sådan.
T.ex:
-vara påläst och intresserad
-kräva att man deltar på samma redaktionella möten som de skrivande
-själv komma med uppslag och ideer
-i möjligaste mån undvika uppdrag om sådant man saknar kunskaper om
-kräva tid och möjligheter för research, påläsning och andra förberedelser
Egentligen inte så förbaskat märkvärdiga saker, eller hur?
//Pawel Flato
Couldn't agree with you more Gunilla.
ReplyDeleteDet är därför jag alltid säger "skrivande journalist" om reportern. Och jag blir heller inte sur (har hört att vissa fotografer blir det) när den skrivande journalisten kallar mig "min fotograf" eftersom jag ofta brukar säga "min reporter" :-)
Annars är det ju ganska sorgligt om man måste uppmana fotograferande journalister att vara pålästa. Borde vara en självklarhet. Om inte annat så åtminstone för den enkla anledningen att jobbet blir roligare att göra. Men finns såklart en mängd andra anledningar. Inte minst att slutresultatet oftast blir bättre.
Du har dessutom nu inspirerat mig att återanvända en gammal text om bildjournalistik på min blogg. Bra jobbat!