26 April 2008

Politiskt rävspel på hög nivå

NEW YORK Ni som undrat över vad som menas med "spinning", här kommer ett bra exempel. Eller, kanske är det så kallad "negative campaigning" som illustreras. En av flera lärdomar är att de som sysslar med sådant oftast har tiden för sig – den bild som först sätts blir den bestående, även om det senare visar sig att den är felaktig eller rentav falsk. Dementier och granskningar har svårt att få genomslag.

Det gäller storyn från i slutet av februari, om att Barack Obama tycktes hyckla i frågan om stöd till Nafta, med ett Naftakritiskt budskap till väljarna i Ohio och ett inofficiellt budskap till den kanadensiska regeringen om att valretoriken bara var – just valretorik.
Detta blev naturligtvis till en berättelse om kandidat Obamas kluvna tunga, som tacksamt plockades upp av såväl Hillary Clinton som John McCain. Något som kan antas ha påverkat väljarna inte bara i Ohio i början av mars, utan i flera delstater, att tvivla på såväl Obamas karaktär som politiska program.


Men den som kollar storyn finner att den spricker. The Huffington Post gjorde det den 6 mars här, byggt bl a på ett kanadensiskt TV-inslag den 3 mars här – och Andreas Henriksson presenterade häromdagen en bearbetad version på svenska här. Se även den fakta-/mediegranskande sajten FactCheck.org. I själva verket var det en kanadensisk, republikansk statssekreterare som spridde bilden att Obama hade olika Nafta-agendor. Det hela ledde till en rejäl debatt i Kanada, men knappast någon annanstans.

Eller förresten, "politisk soppa" är kanske den term som beskriver det hela bäst.

Johan Norberg beklagar att han svalde det hela, men ger en god förklaring därtill här: "Trist. Jag vill inte ge upp hoppet om att Obama är smartare och frihandelsvänligare än han gör sig."

Huffington Post har en färsk artikel om hur medierna köpt Clinton-kampanjens spinning om att bara hon kan vinna mot McCain, det vill säga i de avgörande nyckeldelstaterna, i november. Utdrag:
In a blink of an eye, the media has jumped ship from the Obama campaign and become a crucial Clinton ally, pressing just the message -- that Obama is a likely loser in the general election -- that Hillary and her allies have been promoting for the past six weeks.The new tenor of media coverage is visible almost everywhere, from Politico, Time and The New Republic to The Washington Post and The New York Times.
For Hillary, the shift is a potential lifesaver as she struggles to keep her head above water; without it, she would, metaphorically, drown.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment