08 April 2008

Smygtitt på Chris' Naugatucks-bilder

NEW YORK Om ni klickar här kan ni få smygkika på ett urval av Chris Maluszynskis superfina fotografier från vår resa i västra Connecticut föra veckan! Jag tycker egentligen att tidningen vi gör detta för skulle kunna ha enbart bilder och bildtexter, ingen lång trist text... ;-)

/Gunilla

P S Om någon skomakarkunnig person kan fackuttrycket för de trämodeller som syns på den andra bilden – på svenska och/eller engelska – vore vi tacksamma för att få veta vad de ska heta. De har använts i produktionen av gummistövlar, och förvaras nu i källaren på Naugatuck Historic Society.
De är för övrigt till salu, och säljs till vem som än vill ha dem – som dekoration eller dörrstopp, kanske. Något för Erik Penser?

Uppdatering: läster, var såklart ordet jag sökte (shoe forms, på engelska)! Stövelläster, i det här fallet.

2 comments:

  1. Kanske något för ung farbror.
    Å andra sidan verkar han vara mer för damasker än stövlar
    http://ungfarbror.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Nu är jag väldigt sent ute med mitt svar. Men den svenska termen är läst.
    Vad den engelska är har jag ingen aning om. Talesättet "Bliv vid din läst" kommer från detta fackord och syftar till att man ska göra det man är menad att göra.

    ReplyDelete