09 May 2008

Edwards röstade på Obama (tror jag)

NEW YORK Jag är ohjälpligt fascinerad över John Edwards breda sydstatsdialekt – samtidigt som jag inte står ut med den, kan jag inte låta bli att lyssna. Hans charmfaktor är hög i detta inslag på MSNBC, där han gång på gång lyckas låta bli att svara på ifall han föredrar Barack Obama eller Hillary Clinton. Inslaget innehåller initierade resonemang som är intressanta för alla som följer amerikansk politik.
Men, jag tycker att det är solklart att Edwards indirekt medger att det var Obama han röstade för i North Carolina i tisdags. Han bekräftar på slutet implicit att han och hustrun Elizabeth röstade på olika kandidater, och det är väl känt att hon är Clintonista. Gissa om det spekuleras på Internet, till exempel i New York Times valblogg, om ifall han sade att han röstade på "him" eller om det bara var dialekten som gjorde att det lät så... Nå, det vore inte direkt någon överraskning.

538.com är en blogg fullmatad med valstatistik, den absolut nördigaste jag sett! Poblano som gör den har en sofistikerad sofistikerad modell, med vars hjälp han kunde förutspå valresultaten i Indiana och North Carolina bättre än opinionsinstituten. Läs mer om Poblano hos Daily Kos eller Det progressiva USA.
Hans statistik just nu visar att John McCain klår både Obama och Clinton med viss marginal, Obama klarar sig dock lite bättre än Clinton.

/Gunilla

4 comments:

  1. Nu är loppet över för Hillary Clinton.

    Detta är bara en av länkarna jag läste:
    http://www.usatoday.com/news/politics/election2008/2008-05-10-dems-delegates_N.htm

    Förstahandsgissningen är att hon ger upp inom 7-14 dagar. Det enda alternativ jag ser till det är att det inom ungefär samma tidsram + ca 50% dyker upp något riktigt grovt angrepp mot Obama. Alltså något som är så stort att Clinton-falangen dragit sig för att läcka/tillkännage en kioskvältarhistoria som grundligt diskrediterar Obama. Typ. Spännande på min ära!

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Loppet har varit över ganska länge nu...
    Rapport från Clintons Mors dag-möte i New York kommer snart!

    ReplyDelete
  3. Ja, det har varit över, men när skall hon ta konsekvensen och tillkännage att hon är besegrad?

    Hon måste ju själv ha insett att lopppet är kört sedan länge och bara hållit sig kvar för det yttepyttelilla hoppet att något skall hända och vända trenden. Har hon någon kioskvältare på G? Har Obama levt som prostituerad på 70-talet? Eller är han bigamist? Vad är det hon sätter sitt hopp till?

    /Stefan

    ReplyDelete
  4. Stefan,

    Ingen utom möjligen Clinton själv vet väl riktigt hur hon resonerar...

    Men sedan det stod klart att Obama har en majoritet även av superdelegaterna verkar hon ha gått ner för mjuklandning, och ägnar sig nu mest åt att tacka alla som jobbat åt henne och som donerat pengar.

    Jag tror att hon fortsätter av flera anledningar:
    – hon vill uttömma alla möjligheter, istället för att behöva gräma sig i efterskott för att hon inte testade allt
    – något skulle verkligen ha kunnat hända med Barack Obamas kampanj (men om den våldsamma kontroversen med Jeremiah Wright inte räckte tror jag inte det skulle göra så mycket om han vore bigamist heller... Lite dock på att Wright-soppan kommer att bubbla och explodera om vartannat hela vägen fram till november)
    – hon älskar att kampanja och kanske har blivit lite beroende?! Det gäller inte bara henne, det är nog många "pundits" (och jag) som kommer att tycka att det känns tomt när allt är klart.
    – hon vill runda av lite snyggt med några rejäla segrar i WV, KY och kanske Puerto Rico. På vis får hon en slutställning och vet exakt hur nära hon kom, istället för att bryta loppet i förtid. (Nu verkar hon dock lyda order om att inte bråka med Obama, utan kör det hela som en tack- och avskedsföreställning, som sagt).
    – lika bra att köra på nu när det är så få delstater kvar.

    Fast det kostar ju mycket pengar... Jag hoppas på ett fint tröstpris till henne, men tror alltså inte på vicepresidentposten!

    ReplyDelete