09 May 2008

New York-frågelåda, del II: "Ballt och bra drag"

NEW YORK Häromdagen kom ett mail från ett av mina fyra kusinbarn, som var här och hängde i New York för ett antal år sedan och nu ville hjälpa en kompis.

Svaret – som blev så långt mest på grund av veckans många deadlines – svängde jag ihop rätt snabbt och utan att googla fram länkar till adresser och öppettider och recensioner och grejer, men det kanske kan vara till nytta för fler läsare. När det börjar dyka upp massor av länkar i detta inlägg vet ni att jag har fler deadlines...

Komplettera och korrigera gärna, ni som har bättre koll än jag på New York-restauranger där det är "ballt och bra drag"!

/Gunilla


Hej Gunilla!


Hoppas allt är fint med dig! En kompis till mig, F, ska till NY nu i helgen med ett gäng från sitt jobb, men vet inte var de ska boka bord. Har du några tips?
Ledord är: hellre ballt och bra drag, än 3-stjärnor!

Kram C


Hej hej C (och F)!

Mitt spontana svar är: testa Spotted Pig i The West Village! Det är en brittisk gastropub med hög hippfaktor och otroligt stimmigt (och så råkar den faktiskt ha en Michelinstjärna...vilket var en sensation på sin tid). Jag har aldrig ätit mer än någon smårätt i baren, men jag tror att maten är jättebra. Har varit där ett par gånger och druckit vin dels i nedervåningens bar sent på natten, dels i överbaren tidigt på kvällen – alltid väldigt packat och stimmigt, på ett trevligt sätt, så tyvärr tror jag det kan vara svårt att få bord så här kort inpå, särskilt om man är några stycken.

I The Village kan man också besöka Employees Only (Hudson Street) som är en bar/restaurang med lite känsla av förbudstiden i inredningen. Vi var där i lördags – mina kompisar ringde samma dag och fick bord i "bakgården" (atriet) för sex personer kl 19, så det ska inte vara omöjligt att få bord?! Jag var inte med då, men tror de var nöjda med maten. Annars ett populärt ställe känt för sina drinkar, och man bör komma före kl 21 en fredags- eller lördagskväll för att slippa köa. Säkert lugnare en vardagskväll...

Meatpacking District måste de ju gå till någon gång. När jag var ute där med några kompisar hamnade vi på en restaurang som liksom tog hand om överflödet av dem som inte fick plats på Spice Market och Pastis, och det var jättebra! Men jag minns inte riktigt vad det stället heter... Möjligen ligger det på Gansevoort Street.

Ett pålitligt alternativ är Les HallesPark Avenue, du vet Anthony Bourdains restaurang, som är riktigt trevlig och har en enormt varierad meny (om man gillar grillat och/eller fransk bistromat). Det är rätt stort, och kan möjligen svälja sällskap med kort varsel. Trevligt häng i baren medan man väntar på bord. Jag och lillebror var där nyligen och fick bord omgående utan reservation (fast då var vi ju bara två personer, men annars rätt fullt), en torsdagskväll. Vi åt "Mixed Grill", eftersom vi var i behov av kött efter några dagars hälsokost – gott!

I samma område, Murray Hill, möjligen men inte säkert 27:e gatan, ligger BBQ-restaurangen Blue Smoke, som jag tror är jättekul att gå till om man vill ha något riktigt amerikanskt (fast vid det här laget börjar faux bistro-modellen som Les Halles kör bli "riktigt amerikanskt", eller i alla fall riktigt New Yorkskt"...). Har bara varit i baren, men är enormt sugen på att testa deras BBQ någon gång. Det finns också en separat jazzkonsertavdelning i källaren.

Att gå ut i East Village är alltid skoj, och där finns ju hur många ställen som helst. För att välja en ur mängden: The Mermaid Inn, en bra fiskrestaurang som är lite elegantare och vuxnare än de flesta i området, utan att vara snobbig. Lite New England, så där, och med intressanta koncept som låga pålägg på viner och att alla gästerna får samma efterrätt. Det var flera år sedan jag var där, men gick förbi nyligen och kollade och skulle gärna gå tillbaka! Bygger dock på att alla vill äta fisk eller skaldjur, gissar att de i alla fall inte har kött (men vet ej).

Avenue C, d v s i Alphabet City (East Villages förlängning i öst) ligger flera kul ställen. Jag åt i fredags på ett brasiliansk-karibiskt vid namn Esperanto som var helt OK, men skulle i första hand vilja rekommendera ett som heter Bao 111 på samma gata – vietnamesisk mat. Jag var där när en kompis tog examen för fem år sedan, med hela hans familj, och vi åt typ alla rätter på deras meny. Som jag minns det var det vansinnigt gott (men lite väl högljutt just den kvällen, på grund av ett jazzband som inte riktigt funkade i den akustiken)...

Annars skulle jag rekommendera en tur ut till området Clinton i Brooklyn. Där finns en restaurang som heter Alma, som har mexikansk mat och en takterrass med utsikt mot Manhattan! Jag har alltid kommit dit innan de öppnat eller sedan de stängt, så jag har tyvärr aldrig varit där "på riktigt"...men dit är jag liksom alltid på väg... Kräver att sällskapet är lite äventyrligt och vågar sig iväg från Manhattan! Googla fram en bra karta på hur man ska gå från tunnelbanan, för det är en liten promenad från Smith Street. Men säkert väl värt mödan.
Jag har flera gånger ätit underbar bouillabaisse på restaurangen Bouillabaisse 126 i samma område, senast för två år sedan. Den har dock numera ändrat namn – och inriktning till lite mer afrikanskt stuk – till Korhogo 126, och jag har tyvärr inte varit där ännu och testat den maten. Tror dock fortfarande att det är en bra kombination med Alma. Barhopping i Clinton är något att skriva vykort hem om (särskilt om man går vilse...)!

Se'n finns ju alltid Williamsburg, som du vet! Det är ju himla lättillgängligt, samtidigt som det nog känns rätt äventyrligt för de flesta att alls hamna i Brooklyn...
Min fingertoppskänsla där är just nu inte vad den borde, men förutom Planet Thailand som du och J var med på så kan de till att börja med kolla in Sweetwater, Vera Cruz, The Lodge, Marlow and Sons, Diner (där vi också var om du minns) och Dressler.
Ligger i lite olika delar av Williamsburg; Planet Thai och Vera Cruz ligger nära tunnelbanestationen Bedford Avenue. De andra kanske är en aning knepigare att hitta till, så har man aldrig varit i Williamsburg bör man nog skriva ut en bra karta i förväg... Tar man taxi från Manhattan kan man inte räkna med att chaufförerna har koll! Men det är egentligen inte så svårt. Jag gillar alla dessa ställen med reservation för att jag aldrig varit på Dressler (bara gått förbi). The Lodge gillar jag verkligen, men de andra också!

OBS! Allt detta är "on top of my head", d v s helt spontant och utan särskilt mycket faktakoll. Det enda jag googlade nu var för att kolla så att numrena efter Bao och Korhogo stämde... Om det är så att vissa ställen nyligen stängt eller chanserat så vet jag det inte! Men detta är i alla fall en bra utgångspunkt för lite nätresearch.

Missa heller inte Martin Gelins välskrivna RES-guide, om klassiska New York-restauranger. (Bra för mig att få en liten skön historik till Club 21. Jag har varit där några gånger genom Svensk-amerikanska Handelskammaren, och förknippar det mer med Fredrik Reinfeldt och P G Gyllenhammar än Marilyn Monroe!).

Ett tips till: om det känns hopplöst att boka bord från Stockholm, testa webbfunktionen Open Table. Det kostar ingenting att registrera sig, och man ser omedelbart om det finns plats. Vet inte hur utbyggt systemet är, d v s hur många restauranger som är anslutna, men värt ett försök!

Och återkom gärna med en liten rapport!

/Gunilla

Uppdatering: F:s rapport om vad de hittade på – och var de bodde – finns här.

5 comments:

  1. Tar alltid med folk till Rodeo Bar på 3rd Ave och 27th street. Kanske inte ballast i stan men med schysst mat, grym margaritha och rätt cool livemusik blir det en kväll som de flesta - om inte alla - brukar ha på sin topplista efter en vecka här. Honkytonk!

    ReplyDelete
  2. Rodeo Bar är grymt.
    Hängde en del där back in the day.
    Blev nu inspirerad till ett besök innom en snar framtid.
    Nästan en bit "icke New York" i New York.
    Inkl jordnötsskal på golvet.

    Tao i midtown är ju en typ av ställe man inte hittar i Sverige. Stort och coolt med Sex in the City-feeling.
    (därför jag inte är där så ofta :-) )

    ReplyDelete
  3. Tack! Jag har nog inte ens hört talas om Rodeo Bar, faktiskt! Men det ligger ju på smidigt avstånd till både Blue Smoke och Les Halles. Ska absolut kolla in vid tillfälle.

    (Visst är det bra när man har sådana där ställen som blir besökarnas favoriter i bakfickan...)

    ReplyDelete
  4. Ja och nära ligger dessutom en bra rooftop, 5th avenue och 27th street. Våning 20 ger rätt skaplig utsikt. Lite dyra drinkar och inte asbäst, men det kan man ju leva med om man bara stannar till för en timme.

    ReplyDelete
  5. Tack och lov för att Rodeo Bar finns kvar när alla andra barer med livemusik försvunnit...där satt en annan lite stjärnögd när polarna spelade på slutet av 80-talet!!
    Bra restaurangtips tycker jag, Gunilla.
    Min favorit är fortfarande Le Gigot på Cornelia Street.
    ;-) Kristina (kristinasnyder.typepad.com)

    ReplyDelete