07 May 2008

Nesser om livet i Västra byn

NEW YORK Lite skön New York-romantik med Håkan Nesser finns att läsa i RES (kanske är detta en gammal text, det framgår inget utgivningsdatum och ej heller vem som skrivit texten, men jag hittade den först nu!). Utdrag:
Det finns en magi i New York som det är svårt att sätta fingret på.
– Jag tror alla här drabbas av någonting, säger Nesser. Det här är den folktätaste stadsdelen i världen och alla vill hit. Alla dras hit. Det blir en speciell energi. Det händer någonting här – oklart vad, men man känner det. På många sätt är det bättre än jag trodde. Det jag tycker om här i West Village är den här stillsamma … vänligheten, lågmäldheten. Artigheten. Man hälsar på varandra på gatan. Om jag promenerar med hunden längs floden kan det hända att jag stiger upp samtidigt som en av de få uteliggare som finns kvar vaknar upp i sin sovsäck. Om jag säger ”God morgon, hur har natten varit?” så kanske han svarar ”Det har varit lite kallt, men jag hade en bra sovsäck”. Mötet mellan människor fungerar – det är nog det allra viktigaste. Det finns ingen stress i The Village. Unga och gamla människor, olika raser och härkomster – alla får existera på sina villkor. Det är behagligt. Tolerant, i ordets bästa bemärkelse.
Enligt Svenska Handelskammarens nyhetsbrev så är familjen Nesser dock snart på väg till London!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment