07 May 2008

Promenader i Harlem

NEW YORK Mina femte maj-löften (en variant på nyårslöfte) är att sluta dricka fyra caffèllatte om dagen, äta dubbelt så mycket grönsaker som vanligt – och att varje dag det inte hällregnar kombinera arbete med motion genom att promenera en rejäl bit i Harlem. Att gå omkring och fotografera, prata med harlemiter och samla intryck under en promenad i mitt hood är ju faktiskt mitt jobb, om än ej heltidssyssla. Så jag försöker nu intensifiera arbetet med min bok, och ska försöka sälja de reportage som ska ingå i den så att det blir någon ekonomi (haha) i det hela.

Nedan kan ni se hur jag gick igår, uppdelat i en ganska lång morgonpromenad (jag gick hemifrån vid 7-tiden, fatta vad duktigt! norr om 127:e gatan) och en kvällspromenad (söder om 127:e gatan, med en av gatans vinbutiker som mål, eftersom jag skriver en text om ekologiska viner och behövde lite inspiration och koll). Totalt blev det 6-7 kilometer. Inte så illa för en innesittare och hemmajobbare som jag, som ibland inte går längre än mellan sängen och skrivbordet (om ens det).

Det är min gata som är Storyn nu! Tyvärr kan jag inte dela med mig av allt jag var med om och såg under promenaderna, för som sagt faller berättelserna som mogna meloner i händerna just nu. If I'd tell you, I'd have to kill you.

Men så här mycket kan jag säga: Det är riktigt härligt att hitta berättelserna själv, nu när så många av mina kollegers jobb handlar om att sno idéer och rewrita andras texter hemma på redaktionerna (eller ännu värre, inte ens rewrita dem).



Tro det eller ej, men det går ganska bra med alla femte maj-löftena!
Jag avstod från att sätta upp en massa idéer som jag ändå inte skulle kunna hålla – som att städa mer, bli nykterist och att skriva in mig på New York Sports Club eller nå't.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment