26 June 2008

FRA-centralen på Gotland inte från 2006

NEW YORK Det här med att spionage- och avlyssningscentralen på östra Gotland skulle vara ny, eller blott ett par år gammal, som Aftonbladet antyder i dagens nyhetstext har reportern väl ändå fått om bakfoten. Jag har känt till dess existens lite vagt i minst 15 år, och jag gissar att den funnits där betydligt längre. Klart Kalla kriget-fenomen. Så nära Ryssland man kommer.

Hoppas jag inte åker dit för röjande av hemlig uppgift nu. Men att till och med jag vet detta är förstås bara ett bevis på att väldigt många människor gissningsvis känner till det som Aftonbladet "avslöjar". (Den där hemliga avdelningen med avlyssning av arabiska, persiska och albanska är däremot säkert från 2006.) Jag trodde dock att anläggningen låg närmare Katthammarsvik än Ljugarn, men så var det visst inte.

/Gunilla

2 comments:

  1. Det är som att säga att skyttevärnen på Klinten vore nya (de är borttagna nu) och kalla det nyhet.
    Och FRA, man behöver bara köra upp dit för att se skylten och så är det inte så mycket nyhet längre.

    ReplyDelete
  2. Jag antar att hälften av alla med Gotlandsanknytning känner till FRA-anstalten på ön...

    ReplyDelete