27 June 2008

Frihetsgudinnan – en hälsning från New York






NEW YORK Häromveckan blev jag ju, till min egen stora förvåning, aktivist. Jag brukar annars hålla mig borta från aktivistiska och kollektiva sammanhang, hur behjärtansvärda ändamålen än är. Det händer att jag gör enstaka undantag, om det på något vis handlar om mänskliga rättigheter eller journalistik, helst båda.
Så FRA-lagen fick bli ett sådant undantag. Mina blygsamma bidrag har varit: ett antal blogginlägg, två nyhetsartiklar, brev till amerikanska MR-organisationer och mail till enstaka riksdagsledamöter.
Några blommor till Camilla Lindberg har jag däremot inte skickat. Men om några dagar får hon en liten frihetshetsgudinna av papp att ha på skrivbordet, med mitt hjärtligt framförda tack för att hon försvarat källskyddet och den personliga integriteten – och en ask Liberty Mints (prydd med devisen "Befria din andedräkt") att bjuda Johan Pehrson och de andra på.

Det är naturligtvis inte kosher för en journalist värd namnet att skicka några som helst smörmail till politiker – men när jag läste detta igår tänkte jag att Camilla Lindberg gott kunde få lite mer stöd.

Uppdatering: Kolla in denna bild på alla blomsterbuketter, med tillhörande intervju, i Dalarnas Tidning. Camilla Lindberg har skänkt en del av blommorna till äldreboenden. Så här säger hon i Expressen – som försöker tilldela henne sex egna riksdagsmandat – om alla buketter:
– Den här blomsterbombningen är inte klok. Men tack och lov kommer blommorna i omgångar. I tisdags åkte vi i väg med fyra hinkar blommor till ett pensionärshem.
– Det luktar liljor precis överallt!
/Gunilla

Pingat på intressant.se.

4 comments:

  1. Jag kommenterar inte så ofta men lovar att jag också pepprat iväg några mejl, inte till CL utan till de som kan och bör påverka besluten framöver. Jag har därtill lovat att jag inte skall rösta på (c) i nästa val. Andra gången på 33 år som det inte blir så. Jag är ju i det närmaste född in i centerpartiet.

    Dock mejlade jag till journalisten Carlbaum och bad henne spinna vidare på det där med att kryssa Camilla L i nästa val. Kan vi som inte bor i Borlänge på något sätt kryssa/stötta hennes kandidatur? Jag är förvisso jurist men orkar inte utreda själv. Dessutom är det ju ett bra artikeltips för en journalist. Går säkert att utreda via nätet.

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Hmmmm... Det här med utvidgat personval är intressant. Det vore absolut en idé att tillåta någon slags "rikskryss"!!!

    ReplyDelete
  3. Men är det inte så att man eg kan välja ex vis vilken folpartivalsedel som helst så blir det en röst på det partiet, men inte på de lokalt listade i valkretsen/området (vad det nu kan betecknas som)?

    /Stefan

    ReplyDelete
  4. Jo, fast isåfall blir det ju tvärtom – så kan du göra om du inte vill rösta på dem som partiet nominerat i din valkrets, eller hur? Men du kan inte skriva dit t ex Camilla Lindberg, om du inte bor i Dalarna. Rösten skulle ändå räknas för henne parti, men hon kan bara tillgodoräkna sig kryss från väljare i Dalarna.
    Förstod jag dig rätt nu?

    ReplyDelete