13 June 2008

Wifinätverket funkar, äntligen

NEW YORK Nu är klockan snart halv åtta på fredagskvällen. I nästan 12 timmar, sedan åtta imorse, har jag grejat med min dator. Inte precis hela tiden, för jag har pratat med mamma i telefon och skrivit några små bloggposter (nedan) också. Och vattnat blommorna. Men annars så – har inte kunnat göra något som helst vettigt på hela dagen, som att jobba, exempelvis, för jag var bara tvungen att lösa detta. Efter tio dagars problem, med blinkande eller fast orange signal:

Jag och wifi-nätverket har gått igenom massvis med olika faser bara idag. Jag ska bespara er de flesta turer, men kan säga att det varit ett steg fram och två tillbaka, och ibland tvärtom.

Och hur irriterande är det inte med sådana här felmeddelanden (för visst var min "device plugged in and in range of my computer"):


Problemen var ofta helt godtyckliga. Ibland hittade datorn min Airport Express, ibland inte alls, trots att jag inte ändrat något. Oftast inte:


Jag fick ringa [min ISP] Verizons supporttjänst för att klara de sista turerna. Och äntligen fungerar det, tack vare en hel del envishet. Tror jag fått göra en så kallad reboot av min stackars Airport Express cirka tjugo gånger igår och idag: man kör in änden av ett gem, eller i mitt fall en säkerhetsnål, i det minimala hålet på mackapären, håller den inne där samtidigt som man sätter in grunkan i eluttaget och håller kvar smått krampaktigt tills det efter sisådär en halv minut blinkar grönt fyra gånger. Då tar man ut gemet/nålen och hoppas att datorn ska bli lite samarbetsvilligare denna gång, och hitta mackapären.

På sätt och vis är det kul att klara sig själv – nåja, med lite help of my friends på Apple Store – utan en sådan helpdesk som jag föreställer mig att de allra flesta svenska kontorsråttor har tillgång till. Men det är förödande när det tar mer än en vecka att få ordning på sådant här...

Hoppas ni har en roligare fredagskväll. Nå, nu full fart framåt! Äntligen grönt ljus.


/Gunilla

2 comments:

  1. Fick du någon aning om vad problemet/felet var då? Eller funkar det bara utan att du eg vet varför?

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Hehe, jag hade tänkt skriva en utförlig beskrivning av alltsammans – ifall någon med liknande problem skulle hitta hit i framtiden!
    Men så kände jag att jag inte orkade lägga ner mer tid på eländet, samt att jag inte vet riktigt vad som hände. Ska dock göra ett försök.
    Apple Store-genierna kände inte igen problemet, d v s det är inte ett allmänt känt fel att det blir strul när man kopplar in högtalare. Men troligen har det blivit någon slags systemkonflikt med den nya programvaran jag ombads ladda ner då. En av dem trodde att det rentav kan ha att göra med någon grannes nätverk?! Fast det tycker jag verkar lite konstigt.
    Alltså, lösningen är ju att nollställa sin Airport Express som jag beskrivit ovan och göra om inställningarna. Men det funkar ju bara när datorn hittar till Airport Express...vilket den bara gjorde ibland, helt godtyckligt. Och varför det inte funkade ordentligt förrän på 20:e nollställningsförsöket, eller varför det fungerade i butiken och sedan inte när jag kom hem, vet jag inte riktigt.
    Men jag tror bl a att jag – förutom radiosignalernas problem med att nå fram – måste ha gjort något fel i myriaden av alla inställningar som skulle göras. Vid ett tillfälle skulle man t ex välja ett av följande tre alternativ:
    1. Jag har ett trådlöst nätverk och vill lägga till AirPort Express.
    2. Jag har inget trådlöst nätverk och vill skapa ett.
    3. Jag vill koppla upp Airport Express till min dator genom att använda Ethernet.
    Jag hade ingen aning om ifall jag borde välja 1 eller 2 och det blev säkert en massa konsekvensfel av det jag valde, liksom senare val.
    När jag ringde till Verizon fick jag också hjälp med att ändra PPPoE-inställningarna, möjligen var datorn inställd på att ta emot DHCP-signaler (hur det nu skulle ha ändrats, förbindelsen fungerade ju bra tidigare). Datorn har nu i alla fall fått sig tilldelad en annan IP-adress än tidigare!
    Anyway, både Apple Store Genius Bar och Verizons kundtjänster gjorde som vanligt toppenjobb.

    ReplyDelete