01 July 2008

Hjälp till med NY-utflyktsplanering!

NEW YORK Efterlyses: utflyktstips! Imorgon kommer min kompis T med adept A hit från Stockholm för att turista i två veckor, med ett Manhattanhotell som bas – och planer på att besöka baseball-arenor, Ellis Island, Empire State Building och annat smått och gott. Grundkursen i New York-turism, liksom. Med 4th of July-firande på fredag som grädde på moset!

Fast det blir fortsättningskurs och fördjupningskurs med en gång också – jag har hittat på att vi ska hyra bil och fara ut på Long Island. Ni fattar varför, va? Det är såklart för att jag ska kunna köpa och forsla hem min efterlängtade bokhylla från Ikea i Red Hook/Brooklyn.

Men jag vill också ta dem till någon fin plats på Long Island, helst någonstans där jag själv aldrig varit. Det är minsann inte alla svenska besökare som alls är beredda att hänga med på utflykter, de flesta har fullt upp med Manhattan(shopping) och kanske något enstaka Brooklyn-besök. T är som tur är med på noterna.

Vi har ett utflyktsförflutet gemensamt, nämligen den gång då jag som den mecenat jag ibland är körde honom till Oaxens krog och bjöd honom på ett skrovmål (ett bra sätt för en halvfattig frilansjournalist att känna sig rik är nämligen att umgås med halvfattiga författare).

The Hamptons vore kul, men dels är det lite för långt för att åka dit på en dag och tillbaka, dels ska jag kanskekanske dit på lördag. Levittown vore skoj att se, där har jag aldrig varit. Coney Island (som jag besökt, har ju direkttunnelbana dit härifrån också – men det var nog tio år se'n!) och Fire Island (där jag pinsamt nog aldrig varit!) är möjliga, men dit kan man relativt smidigt ta sig utan bil, tror jag. Och kanske finns det små rara samhällen och pittoreska fiskelägen längs Long Islands kuster som jag aldrig ens hört talas om?

Det måste ju inte vara Long Island heller. Cooperstown upstate New York är på förslag, och det verkar ju hur skoj som helst – med ett baseballmuseum och allt! Kanske kör vi en kombo, och hyr bil i två dagar – med en dag Cooperstown och en dag Long Island. Fast det tar minst fyra timmar bara att köra till Cooperstown, puh... Konkreta tips på stränder och småsamhällen och vingårdar och fiskrestauranger på Long Island emottages tacksamt.

Vore också glad för tips på bra ställen att hyra bil på. Alltid lika svårt i New York, tycker jag. Just nu är jag inne på att kolla priserna på La Guardia-flygplatsen. Det borde bli billigare än Manhattan, i alla fall. Finns något smartare förslag?

/Gunilla

6 comments:

  1. Förutom att det är dundermycket folk på såväl Fire Island som i the Hamptons så är det ju fint där även om jag aldrig fattade poängen direkt med The Hamptons, förutom att det var dyrt. Inte för att det var jag som betalade men ja.
    Maine är ju långt ;), annars skulle jag föreslå det för jag älskar Maine. Jag vill naturligtvis ha lönnsirap för tipset ;).

    Providence och stanna över en natt?

    Eller åka utåt Pennsylvania, det finns ju Amish marknader och landskapet är lite böljande.

    ReplyDelete
  2. Jag var inte sådär jätteförtjust i New York på sommaren även om jag skulle hra din lägenhet hur enkelt som helst om jag hade råd.

    ReplyDelete
  3. Jones Beach är riktigt najs!

    http://lyxman.blogspot.com/2008/07/jones-beach-long-island.html

    Vad gäller bil har vi alltid hyrt på Avis här på Manhattan. De brukar ha hyfsade priser.

    ReplyDelete
  4. Jessika:
    Maine, Pennsylvania och Rhode Island är alla jättebra tips – men lämpar sig inte riktigt för dagsutflykter, som det rör sig om denna gång!
    Däremot var det bra att du påminde om New England, för jag vet inte hur många gånger jag klurat på att fara dit i september, och det har inte riktigt blivit av (förutom enstaka småräder i Massachusetts och Connecticut). Så det kanske är dags för en liten biltur dit i år?! Tre, fyra dagar bör man nog ha på sig.

    Håller med dig om att The Hamptons är lite konstigt... I och för sig har man väl stränderna för sig själv där, eftersom alla håller sig till sina pooler. Jag var där på två studiebesök i fjol, i enorma mångmiljonärsvillor för att beskåda konstsamlingar, och det känns som att man ska kunna umgås med the rich and famous om det ska vara någon vits med The Hamptons (även om man bara är en på nåder insläppt studiebesökare i det livet).

    Lyxmannen:
    Jones Beach är ingen dum idé! Det är ett av alla ställen jag haft i bakhuvudet men aldrig kommit iväg till, i brist på utflyktssällskap. Ska kolla din blogg!

    Avis är kanske OK, men det är faktiskt väldigt mycket dyrare att hyra bil på Manhattan än annorstädes i USA... När jag har hyrt bil här har det nog varit med Hertz, kanske Avis någon gång. Jag blir alldeles vimmelkantig av alla försäkringar och skatter... Men bara att ta tag i!

    Tack för tipsen – kom gärna med fler.

    ReplyDelete
  5. Nä, det är lite långt till Pennsylvania. Maine efter Labor Day eller på vägen dit upp är vacker och folk tenderar att försvinna från jordens yta efter labor day. Folk försvinner på samma sätt från Gotland efter den 10 augusti. Whoops, tomt.

    ReplyDelete
  6. Ja, det är sorgligt att säsongen är så himla kort. Mamma berättade att det var helt tomt på Öland häromveckan (efter midsommar, alltså). Nu är väl ALLA där, och sedan blir det tomt redan i början av augusti.
    Själv brukar jag vara på Gotland i oktober, det är inte så dumt. Fast i nästa vecka vore det ju kul att vara i Visby, förstås...

    ReplyDelete