15 July 2008

PK-bloggeri

NEW YORK Det har trots allt varit lite paradoxalt under hela FRA-debatten att så många talat högt om vikten av integritet, samtidigt som ungefär samma personer lever sina liv halvomhalvt i nätets offentlighet.

Själv har jag tänkt en hel del på det problematiska med allt bloggeri, inte minst sedan jag glatt meddelade en bekant att jag fått veta att hennes föräldrar skulle komma på besök till hennes stad. "Va, hur visste du det?" undrade hon, och blev ganska perplex när det visade sig att detta och mycket annat om henne – inklusive party- och alkolholvanor – stått att läsa kontinuerligt på vår gemensamma bekants blogg. Givetvis i snälla och roliga ordalag, helt utan ont uppsåt eller som skvaller. Men hon verkade inte tycka att det var det minsta kul.

Och det var ju bara ett exempel av många. Det är en sak när människor lägger ut privat information om sig själva, en annan när deras vänner gör det dem ovetande.

Samtidigt är det ju oftast harmlös och intressant information, så visst är det en trixig balansgång. För visst är det kul att läsa om vad ens vänner haft för sig i sociala sammanhang. Jag tycker det kan kännas fånigt och bloggofobiskt när folk är livrädda för att figurera i en blogg, men aldrig säger att jag absolut inte får skriva om dem i mina memoarer eller i nå'n krönika.
Men man ska nog inte räkna med att ens vänner tycker det är lika roligt att få sina privatliv utfläkta som man själv tycker, och man ska inte räkna med att det man tror är harmlöst är det.

Så därför lovar jag att härmed bli mer restriktiv med att blogga om personer jag möter i privata sammanhang och vad vi (eller de) gör, så att det liksom inte blir Hänt Extra av alltsammans. Eller nätanvändarnas egen övervakningsapparat. Jag tänkte att jag kanske blir trovärdigare i kritik av FRA-lagen och dess potentiella effekter på källskydd och annat, om jag minimerar folks möjligheter att kartlägga källor och kontakter...

Förresten har en kompis till mig blivit drabbat av någon galning till cyber-stalker. Hon har skickat runt en varning till sina vänner och bekanta. Om det är OK med henne lägger jag till den varningen här inom kort.

Uppdatering: Nu ligger cyberstalker-varningen här.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment