28 August 2008

Ibland blir man förvånad



STOCKHOLM
Montanas guvernör Brian Schweitzer har fått något av ett publikt och inte minst massmedialt genombrott med sitt lysande konventtal, i vilket han lyckas få igång publiken ordentligt genom att tala energipolitik. Klippet finns nedan; läs uppskattande kommentarer här och här.

Många hade velat se Schweitzer som vicepresidentkandidat, se exempel här. Hade inte Ryssland och Georgien rykt ihop några veckor innan Barack Obama skulle komma att utse Joe Biden som vicepresidentkandidat hade han definitivt haft stooor chans att bli det.

Och nu när jag kollat upp honom lite bättre än jag gjort tidigare förstår jag knappt varför Obama inte valde Schweitzer. Han hade förstärkt budskapet om "change", han är folklig, han saknar Washington-belastningen, han är inte jurist, han är varken ung eller gammal, han är katolik, och han är en otroligt medryckande talare.
Han har i alla fall lovat att fixa sin hemstats tre elektorsröster åt Obama (inte helt omöjligt, trots eller kanske tack vare att Bush vann mycket övertygande där 2004).

Nu till förvåningen. Inte kunde man (inte jag, i alla fall) tro att en man i cowboystövlar som glatt talar om rancherna, prärierna och boskapen därhemma i Montana:

faktiskt talar arabiska (efter att ha jobbat med bevattningsprojekt i bland annat Saudiarabien).

Men nu har jag som sagt läst på och sett några fler framträdanden (finns här och var på nätet). Alla retoriskt briljanta. Brian Schweitzer – där har ni kanske en kommande amerikansk energiminister.

/Gunilla

8 comments:

  1. I predict Minnesota Governor Tim Pawlenty will be named as Senator McCain’s running mate.

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Måste gratulera frk. Kinn. Det blev "Din" kandidat i alla fall, Mrs. Palin från Anchorage. Ganska kul tycker även jag.

    /Stefan

    ReplyDelete
  3. Japp, visst var det kul – även jag blev överraskad!

    ReplyDelete
  4. På svensk TV pratar de så mycket om hur oväntat valet av Palin var. Men var det verkligen det? Du skrev ju redan omkring mars/maj ngn gång om att hon kom in som god tvåa i nåtot test på Internet. Palin är väl det enda namn som fastnat starkt i mitt medvetande, men det är väl ditt "fel". Å att jag läser på din "nördiga blogg".

    Grejen om Pawlenty hade jag hoppats att jag kunde imponera med. Fick den i ett mejl fr min vän Foster på morgonen igår där han skrev att han "had dinner last night with the next Vice President of the United States" och förutspådde att Pawlenty kunde bli valet. Men nu blev det ju inte så. Istället fick du "impa".

    Governor Palin imponerar iaf på mig så här långt, trots sin relativa konservatism. Jag gillar ju å andra sidan nästan alltid när duktiga outsiders lyckas slå sig fram. Nytt blod i det politiska systemet.

    Have a nice week end!

    /Stefan

    ReplyDelete
  5. Pawlenty tycks ha varit en lågoddsare, liksom Romney, Ridge och Lieberman.

    Det var nog inte bara svensk TV som tyckte att valet av Palin var oväntat. De amerikanska medier jag tagit del av verkar också rätt överraskade.

    Visst nämndes hennes namn en hel del i våras, men som jag skrev här den 31 juli dalade hennes stjärna en del under försommaren, kanske mycket beroende på korruptionsstories i Alaska. Jag trodde inte McCain ville ha något sådant samband – men tydligen tycker han att hennes egna insatser mot korruption smäller högre än den antisvågerpolitik hon eventuellt sysslat med.

    Sedan är ju Sarah Palin trots allt relativt oerfaren, så på så vis är det inte konstigt om hon försvann lite i förhandssnacket på sistone. Däremot var det inte så svårt att tänka ut att McCain skulle ha ett guldläge om han valde henne, tycker jag (se min postning den 23 augusti). Republikanerna gjorde ju oförblommerade kampanjinsatser mot kvinnliga väljare i Denver, och menar man allvar med att locka över Hillary-supportrar verkar det ju inte så smart att utse en gubbig typ som Lieberman till VP-kandidat. På köpet får man en person som lockar just de konservativa väljare som tidigare haft svårt för McCain. Klockrent!

    Givetvis vore det spännande med en debatt mellan Sarah Palin och Hillary Clinton (eller någon representant för Women for Obama) om kvinnofrågor. Jag skulle också råda Obama att redan nu antyda något om vilken post han skulle vilja utse Clinton till ifall demokraterna vinner valet.

    ReplyDelete
  6. Anchorage Daily News:

    "McCain's choice seemed to stun the country and took Alaska completely by surprise. Palin had been mentioned in the list of potential vice president picks, but got serious attention mostly on Internet blogs."

    http://www.adn.com/politics/story/510770.html

    ReplyDelete
  7. Det är väl dig de tänker på när den säger "mostly on Internet blogs".

    /S

    ReplyDelete
  8. Nja, snarare tänker de nog på Adam Brickley!
    http://www.slate.com/id/2198949

    ReplyDelete