31 August 2008

Min kandidat till chefsposten på SvD Kultur

Cecilia Stegö-Chilò i intervju i Medierna i våras:
Det blir nyheter för fort. När jag jobbade på Svenska Dagbladet – då... jag var ju så'n där fördjupningsreporter, som det hette – jag hade ordentligt med tid. Och när jag berättar hur mina arbetsvillkor såg ut under den tiden, då tappas liksom hakor runtomkring mig! Därför att så arbetar så få journalister i Sverige idag. Man måste vara kunnig, man måste ha perspektiv, man måste ha självdistans, utsätta sig för kritisk prövning, tänka en gång till, läsa lite mera, kolla upp, tänka en gång till... Den typen av utrymme finns inte särskilt ofta. Vi har några redaktioner (...) där kanske det utrymmet finns. Men det finns också folk som vill göra löpsedlar på en gång på tidningarna och som tycker att ... ja, att man helt enkelt inte vill låta det ta tid. Det blir tendentiöst, slarvigt, och folk ser det här! Jag tror att det största felet journalister gör, det är att underskatta mediekonsumenterna.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment