26 September 2008

Grönt toppmöte

NEW YORK Dagboksanteckningar: Igår var jag med på andra halvan av Handelskammarens New York Green Summit, där en rad näringslivsherrar (och ja, en och annan kvinna – men tyvärr väldigt få) och professor Christian Azar talade om vikten av aktion i miljöfrågor, och om vilken roll svenska företag kan spela. Massor av svenska börsbolag var representerade, såsom Ericsson, SAS, Scania, Saab, Volvo, Skanska och SCA, men även en och annan clean tech-entreprenör: t ex Angelica Hull från Swedish Biofuels.

En och annan insikt och en hel del kontakter och uppslag gav det – alltid bra när man skriver om miljöfrågor, vilket jag faktiskt gjort på senare år.

Det gröna toppmötet avrundades med en pressträff med kung Carl XVI Gustaf, som förstås gärna talade om svensk miljöteknik som exportvara med stort engagemang. Mindre pigg var han på att tala om sina döttrar, trots att Expressens utsände försökte leda samtalet dit. De mest kritiska frågorna kom från fotografen och Svensk Damtidning-medarbetaren Catharina Lundgren Åström, som bland annat undrade om kungens bilinnehav.

Själv frågade jag inte särskilt mycket alls, utom en rätt mesig fråga om hur man kan sprida miljöinsikt till världens utvecklingsländer. Jag är dålig på att ställa frågor i grupp, och ännu sämre när jag inte har något särskilt uppdrag att rapportera/någon särskild beställning (hehe, jag hade ju kunnat be er bloggläsare komma med frågor). Ni kan läsa om både New York Green Summit och kungens pressträff hos Expressen respektive Veckans affärer. (Men vi var nog ett dussin journalister på plats under kungens möte, så ta det där med "exklusiv pratstund" i den sistnämnda texten med en smula salt! Så många är vi sällan på de svenska pressträffarna här i sta'n.)

Nu ska jag strax iväg på Carl Bildts pressträff på svenska FN-missionen (flyttat till idag; skulle ha varit igår). Likadant där – inget uppdrag och inte många frågor, för min del. Men han kan säkert hålla låda ändå! Tyvärr är hans blogg för närvarande nere, det kan jag ju alltid fråga om.

Uppdatering: Nä, nu funkar Bildts blogg som vanligt igen.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment