12 September 2008

MacBook hittar inte Airport (fast den är alldeles bredvid)

SOLNA Idag har jag, eller rättare sagt mamma, lyckligtvis fått ett paket från ComHem, med nytt modem och nya kablar. Nu fungerar uppkopplingen väl och är rätt snabb, tro det eller ej! Måtte vi aldrig mer behöva ha med ComHems kundtjänst att göra.

Min dator är fortfarande down and out. Endast ett geni i Apple Stores Genius Bar i New York kan rädda den, men det har jag förlikat mig med vid det här laget. Tur att jag råkar vara på väg dit.

Vad jag inte har förlikat mig med är att mammas – av mig – nyinköpta Apple Airport Express inte fungerar. Jag installerade det snabbt och smidigt häromveckan, och det fungerade alldeles utmärkt. Tills det inte gjorde det längre! Expressmodemet, eller en router är det väl, lyser med en fast och fin grön lampa när Ethernet-kabeln är inkopplad, men datorn envisas med att inte alls hitta det i Airport Verktyg som det ska. Det är bara tomt i rutan, där det borde dyka upp en ikon som visar mackapären.



Obegripligt! Alla råd emottages tacksamt, för det funkar inte att lämna över något som helst datorstrul till stackars lilla mamma när jag åker. Och jag är trött på att sitta i en vrå i hallen för att vara uppkopplad, när jag skulle kunna sitta på balkongen.

Uppdatering I: Problemet löst, tror jag. Tack vare en hel del envishet lyckades jag få det att fungera. Jag måste ha svarat fel på någon fråga om nätverkets beskaffenhet när jag ändrade vissa konfigurationer häromdagen. Datorn hittade Airport Express när de tu var sammankopplade med varandra medelst en Ethernetkabel, men alltså inte alls när kabeln gick från DSL-modemet (numera nytt och fint från ComHem...) till Airport Express som det ska göra.
När de var sammankopplade kunde jag dock ändra lite i inställningarna i Airport Utility (orkar inte gå in på exakt hur) och sedan fungerade det äntligen.

Uppdatering II
: Ha, trodde jag ja. Nu funkar det bara nästan. Jag gör något fel när jag ställer in nätverket. Nu ser det ut så här:


Det blir en fortsatt rolig fredagskväll verkar det som, och så fortsätter jag väl med den skojiga bokföringen i natt eller så.

/Gunilla

7 comments:

  1. Gunilla, prova att bara resetta routern. Dra ur kabeln, ta ut routern ur uttaget - vänta lite, o sätt i igen. Gunnar

    ReplyDelete
  2. Jag har "resettat routern" cirka tre miljoner gånger de senaste dagarna... Det var inte det som var problemet. Nu är allt dock igen! Uppdatering kommer strax.

    ReplyDelete
  3. Vi hade ComHem på kontoret. De har den i särklass sämsta supporten av alla jag haft kontakt med. I särklass! När man varit utan Internet och ComHem-TV'n i fastigheten i TVÅ VECKOR (dessutom under pågående OS), då vill man inte bli bemött av en snorkig och okunnig ComHemsupportchef. Fuck them!

    /Stefan

    P.S. Kan du tänka dig, TV och Internet försvann ca två veckor före OS. De har ÄNNU inte fixat vare sig Internet eller TV'n. Dessutom har de mage att kräva betalt för sin Internetanslutning, t.o.m. med kraftord och hot. Nåja, de blev ersatta av annan Internetleverantör inom mindre än en vecka, men TV'n funkar fortfarande inte. De tar alla priser som finns när det gäller dålig support, felavhjälpning etc.

    ReplyDelete
  4. Stefan,

    Oj, intressant, jag skulle dö om jag var tvungen att klara mig utan Internet i flera veckor (inte ens i Saharas öken klarade jag mer än två, tre dagar).
    Då förstår jag varför den jag talade med på ComHems kundtjänst häromveckan lät så förbryllad när jag sade att jag använder Internet i jobbet och skulle ha svårt att vänta några dagar på deras nya kabel. (Jag trodde nämligen att de utöver att ha levererat en usel kabel för två år sedan dessutom hade driftsstörningar den dagen, eftersom det fungerade extra uselt – något de hade i Järfälla och Sollentuna, men enligt kundtjänsten inte i Solna.) Om det är vanligt att kunder inte har Internet på flera veckor var väl några dagar inte mycket att bråka om...

    ReplyDelete
  5. Nej det går ju inte. DE har en ny internetleverantör. Jag har ju flyttat ut fr det kontoret men sitter där ibland ändå.

    En annan egenhet som ComHem har är att de meddelar sina driftstörningar på hemsidan - men först tre, fyra timmar efter det att driftstörningen har upphört! Det innebär ofta att man pillar och söker felet i sina egna system i två timmar innan man ger upp och konstaterar att felet antagligen ligger ngn annanstans.

    /S

    ReplyDelete
  6. En annan egenhet som ComHem har är att de tog en kreditupplysning på mig, sedan en enda månadsbetalning på ynka 319:- fallerat. (Jag har autogiro på de räkningarna, i Stockholm, men en månad fanns inte beloppet på korrekt konto.) Om betalningarna fungerat i två år och klickar _en_ gång har jag svårt att förstå att det är så viktigt att ta en kreditupplysning!
    Som kund blir man förbannad, eftersom man ju får sämre kreditvärdighet ju fler kreditupplysningar som tas på en. Det kan t ex påverka min möjlighet att få bostadslån.

    ReplyDelete
  7. OK, sista inlägget i det här sjoket.

    Jag har haft Bredbandsbolaget bostaden i ca tre år, med en 24 MB-lina. Om man bortser fr det förhållandet att ingen leverantör faktiskt är i närheten av 24 MB så har de för mig varit oerhört bra. Lika missnöjd som jag varit med ComHems support, lika nöjd kan man säga att jag varit med Bredbandsbolagets dito. Snabba, uppdaterade, kunniga och trevliga att ha att göra med. Till och med när jag klagade på hastigheten så var det en relativt angenäm erfarenhet (om man kopplar bort sina brandväggar så kan man nämligen höja hastigheten med upp till 50 % - å vad skall jag säga om det argumentet när man själv mätt upp att de hade rätt?!). Så för mig och mina behov har jag i stort sett bara goda erfarenheter.

    Om dubor i Solna skulle du kunna kolla om ett företag som heter Blixtvik har någon anslutning i fastigheten/området. Tror de har 10 MB garanterat både upp och ned för 200 kr/månad.10 MB både ned och upp garanterat är i praktiken bättre än B's 24. Till lägre kostnad. Tyvärr finns de inte i mitt område.

    /stefan

    ReplyDelete