28 September 2008

Ännu mer om debatten (eller: lördagsdagbok)...

NEW YORK Igår var jag på Ikea inte bara en utan rentav två gånger. Faktiskt inte av någon annan anledning än att jag råkade vara i närheten för att göra research till en viss artikel – mer om vad den ska handla om någon annan gång (kanske) – och för att jag behövde en slags glödlampor som finns på Ikea.
Men jag tycker nästan alltid att det är kul att gå omkring och kolla på Ikea, även en lördag då det är fullt av folk i butiken – och visst, jag köpte en massa livsmedel (grevéost, fläderblomssaft, grönländska räkor, Marabou mintchoklad, laxfilébitar, skaldjurssoppa och lite annat smått och gott).

I ett av vardagsrummen fanns minsann en TV-skärm där CNN stod på. Jag slog ner mig på en Ikea Stockholm-puff och kollade på efterdebattsnacket ett tag – och insåg att Joe Biden kanske inte är så dum trots allt.
Han talade om hur medelklassfamiljer kommer att drabbas av att deras arbetsgivarbetalda sjukförsäkringar, ifall de har någon, kommer att förmånsbeskattas, enligt McCain/Palins valplattform, det vill säga i praktiken en skattehöjning.
Biden var väldigt bra på att kommunicera med publiken, i detta fall i Greenboro i North Carolina – så gissa om det kommer att bli spännande att se hur det går på torsdag, då han ska debattera med Sarah Palin. Just nu känns det som århundradets av alla politiknördar mest emotsedda debatt...

Efter Ikea (kom hem vid midnatt..) kollade jag återigen på vissa avsnitt av debatten, och insåg att jag – exempelvis i min text – hade underskattat deltagarnas insatser vad gäller ekonomi. Barack Obama sade faktiskt en hel del tydliga och väljarvänliga saker i början. Mitt intryck (jag skrev "Få bedömare blev dock imponerade av kandidaterna under den tredjedel av debatten som gällde USA:s akuta finanskris") byggde mycket på det som sades i andra delen av ekonomisnacket, då Obama pladdrade på vad han skulle vilja satsa på (som svar på frågan om vad han skulle offra först som besparing) och McCain tjatade om slöseri med skattemedel. I början var det bättre, i alla för Obamas del, insåg jag när jag kollade igen. Och det är i början som tittarsiffrorna är som högst.

Här kan ni läsa hur statistikexperten Nate Silver förklarar varför väljarna/publiken/folket så övertygande tyckte Barack Obama vann fredagskvällens debatt.

Här kan ni se ett exempel på den ambitiösa faktagranskning som omedelbart görs av oberoende institut.

Hm, jag funderar på om jag ska lägga upp någon av alla elaka Sarah Palin-video som fluktuerar på You Tube... Nä, jag har inte tänkt på den med baddräkten, det vill säga när hon deltar i Miss Alaska-tävlingen – men det är intressant att det klippet hela tiden plockas ner från You Tube (och sedan kommer upp igen).

Och den republikanska Sarah Palin-bashing som tagit fart på sistone (inte minst efter Katie Courics intervju med henne) är ju intressant. Men det får vi gå in på någon mer gång – nu ska jag skruva ihop Ikea-prylar.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment