02 October 2008

Backstage på Housing Works, Soho

NEW YORK Gissa vad som pågår här, just precis nu?! Jo, nedräkning till vicepresidentdebatten:



Jag sitter och skriver på den plats där jag tagit bilden, det vill säga bakom den lilla scenen. Housing Works är en bokhandel av ett slag som väl knappt finns i Sverige – en rätt stor butik med hyllorna sprängfyllda av skönlitteratur, politik, kultur, fotoböcker, akademisk utgivning etc etc etc. Nästan all arbetskraft är frivillig och oavlönad , och överskottet går till hjälp åt hemlösa och aidssjuka. Very New York.

Jag har aldrig hängt här så mycket, men för tio år sedan bjöd jag en radiotekniker som fixat min bandspelare på päronkaka i deras kafé, och häromåret var jag här på en så kallad reading (högläsning). Ikväll är det, vilket knappast kunnat undgå någon med ögon eller öron, vicepresidentdebatt, och jag tycker det är roligt att se sådant i sällskap med andra. Tyvärr har de ingen storbildsskärm, utan visar CNN:s stream-sändning (vad det nu heter på svenska) på hängande projektionsskärmar. Men det går ju bra det med.

Den första debatten, i fredags, såg jag ju på en vinbar i Harlem, och där måste Obama-anhängarna ha varit bra nära 100 procent av publiken.
Här är andelen med all säkerhet ännu högre. Housing Works-communityn är dessutom exakt samma slags energiska människor som lägger en helg eller två på att fara till Pennsylvania och Ohio för att knacka dörr och försöka övertyga tveksammaväljare att rösta på demokraterna. (Läs om när jag följde med på en sådan expedition under valrörelsen 2004.)

Jag ska inte trötta er med babbel om debatten, för det har det knappast varit brist på. Den som vill kan ju – för att ta något ur mängden – läsa BBC:s informativa förhandstext. Men jag kan berätta att här har debatten både ett förband, se bilden, som spelar bluegrass och rockmusik med inslag av banjo och munspel, och sedan blir det ett efterband också!

Nu är det bara några minuter kvar innan allt börjar, mycket spännande.



/Gunilla

No comments:

Post a Comment