02 October 2008

Grattis från New York, Nina!

NEW YORK Ibland är mina föräldrar till min (och deras) stora förvåning snabbare nyhetsförmedlare än nätet. De ringde och berättade något som de just läst i pappers-Vi och som jag missat annorstädes: att min vän Nina Solomin just fått ett fantastiskt fint pris! Fast det står förstås lite varstans, t ex i Medievärlden:
Tidningen Vi:s kulturredaktör får Kurt Perssons minnesfonds journaliststipendium på 100 000 kronor med motiveringen: "Nina Solomin har snabbt utvecklats till en av Sveriges främsta kulturjournalister, med böcker, artiklar och radioreportage som verktyg. Inte minst hennes personporträtt är lysande".
Låt mig använda bloggen för att säga ett offentligt supergrattis! Alla priser till Nina är väldigt välförtjänta.

Däremot skulle jag vilja invända lite mot det där med "snabbt utvecklats". Det låter lite som om Nina är någon slags medierookie 2008. Det är hon inte. Hon har varit kulturjournalist sedan 18-årsåldern, och har byggt upp en gedigen erfarenhet inom alla kulturjournalistiska genrer under minst ett och halvt decennium. Absolut bland Sveriges främsta sedan mitten på 90-talet eller så. Hon är ingen rookie, utan en ung veteran.

/Gunilla

P S Förra året var det Sofia Nerbrand som fick samma pris. Jag får säga ett offentligt grattis så här i efterhand, allt som sägs ovan skulle förstås kunna gälla även Sofia – även om hennes journalistiska gärning kretsar kring politik i bred bemärkelse där Ninas handlar om kultur i bred bemärkelse.

No comments:

Post a Comment