16 October 2008

Wharton Business Journalist Seminar of 2008

NEW YORK Just det, jag har ju inte berättat vad det var jag gjorde i Philadelphia! Det var knappast nå'n hemlis, jag hade bara inte tid att blogga särskilt mycket (eller maila för den delen). På dagarna satt jag på föreläsningar, på kvällarna proppades vi fulla av mat och på nätterna skrev jag artiklar till diverse deadlines.

Så, jag gick en fortbildningskurs för näringslivsjournalister på Wharton School, en del av University of Pennsylvania och urhemmet för MBA-utbildningar sedan 1881. Jag har sedan länge en särskild dragning men ett något kluvet förhållande till näringslivet, ekonomiutbildningar och näringslivsjournalistik, och jag antar att detta var ett av många försök jag gjort för att reda ut det för mig själv.

Som ni kan läsa här visar olika studier att medieföretagen satsar oerhört lite på sina anställda journalisters vidareutbildning. Då kan ni ju tänka er hur lite de satsar på sina frilansmedarbetares.
Inte mycket – och det är förstås inte heller alls deras, utan frilansjournalisternas eget ansvar (vilket vi naturligtvis utan vidare kan räkna in i arvodena när vi fakturerar).

Man kan i och för sig hävda att själva journalistjobbet innebär ständig fortbildnng, och det gör det – men det är enligt mig klokt att ibland sätta sig på en riktig skolbänk också.

Därför valde jag att läsa internationella relationer här i New York i två år. Men det var sex år sedan jag blev klar med det. Så mycket som hänt i världen sedan 2002 skulle jag gladeligen gå om hela den utbildningen...

...eller läsa till en MBA (Master of Business Administration). Men det kostar hundratusentals kronor och är nog trots allt inte aktuellt.

Nu har jag dock fått en liten men naggande god och journalistanpassad miniutbildning i affärsfrågor. De andra deltagarna kom från alla möjliga delar av världen (främst USA, men även Indien, Kina, Ghana, Jamaica, Turkiet, Frankrike och Australien) och jobbar som näringslivsjournalister för radiostationer, dagstidningar, magasin, nyhetsbyråer och TV-program. Wall Street Journal, New York Times, Washington Post, CNN, CBS, NPR, Forbes och en lång rad mer obskyra publikationer var representerade på kursen.

Föreläsningarna handlade om bland annat följande: ledarskap, strategi, miljöfrågor ur ett affärsperspektiv, bolagsstyrning, bokföring och redovisning, pensionsfrågor samt aktie- och värdepappersmarknaden. Gissa om subprime-problematiken kom upp... Vi fick bland annat se en balansräkningsanalyser för att se vad som var poängen med hela den så kallade "värdepapperiseringen" (som är grunden till subprimekrisen) för att förstå vad som egentligen hände och varför. Mycket intressant.

Komiskt nog – eller tragikomiskt – delsponsrades seminariet av bolåneinstitutet Freddie Mac (och en rad andra företag)!

Jag råkade förresten hitta denna helt nya och unika Masters-utbildning på Earth Institute/Columbia, som onekligen verkar väldigt spännande och mer *tidsenlig* än någon handelshögskola. Hmmm... Men nej, ni behöver inte vara oroliga för att jag ska söka den. Korta men intensiva fortbildningskurser för journalister är min melodi.

/Gunilla

1 comment:

  1. Hej,

    Jag instämmer i det du skriver. Det är månag företag som slarvar med kompetensutveckling. Jag jobbar på ett företag som arbetar för att främja vidareutbildning Sverige och norden. Söker du uutbildning någon gång i framtiden så kika gärna på www.utbildning.se.

    ReplyDelete