06 November 2008

And she's here to stay

CHICAGO Ha, jag hade just tänkt skriva ett inlägg med en rubrik på temat att Sarah Palin är "the gift that keeps giving", apropå de senaste nyheterna om att det – enligt personer som jobbat i John McCains kampanj – faktiskt var hon och ingen galen medarbetare som beordrade tokshopping för partiets pengar och att hon möjligen trott att Afrika är ett land (vilket för övrigt en och annan Joe Sixpack säkert också tror). Men så ser jag att Andrew Sullivan använt just det uttrycket! Det är rätt träffande.

Citatet från en person i kampanjen om: "Wasilla hillbillies looting Neiman Marcus from coast to coast" (i Newsweekartikeln) är förstås också ganska roligt. Men väldigt elakt.

Å ena sidan bör man vara källkritisk mot uppgifter som kommer från förlorarsidan i en kampanj; å andra sidan stämmer uppgifterna ganska väl med vad som kommit fram tidigare...

Jag tycker förstås att det är orättvist av republikanerna att lägga all skuld på Sarah Palin för att de förlorade. Dels för att det var John McCains eget team som utsåg henne, dels för att hans kandidatur och väljarstöd helt klart hade varit ännu mycket svagare utan henne (hm, beroende på vem som annars hade fått posten, förstås).

Uppdatering: Palin kommenterar kritiken.

/Gunilla

P S När jag läser Karin Henrikssons blogginlägg inser jag varifrån det där med "a gift that keeps giving" kommer ifrån, det var ju republikanerna som kallade Joe Biden (och hans benägenhet att göra klumpiga uttalanden) så.

No comments:

Post a Comment