11 November 2008

Dagens dos av Palin the Populist



NEW YORK
Columbia-professorn Mark Lilla skrev häromdagen i Wall Street Journal om Sarah Palin som representant och redskap för USA:s konservativa "populist chic"-gren (en anti-intellektuell utveckling som han beklagar).

Fox News Greta van Susteren (som jag just upptäckt är scientolog!) gör en stjärnögd och väldigt inställsam – men ohjälpligt fascinerande intervju med Sarah Palin, publicerad på hemsidan i fyra delar.

Wow, kameran älskar verkligen denna guvernör (för att inte tala om Fox News-tittarna, se kommentarfälten)!

Palin talar om de ökända designerkläderna ("I don't see how it added up"), om sig själv som förebild för kvinnor ("I'm a feminist, whatever that means"), om varför hon väckt så starka känslor ("I am an outsider"), om hur hennes familj reagerade på all kritik ("They are tough, they can handle it"), och om hur kritikerna enligt henne mest utgjordes av "bloggare i pyjamas i sina föräldrars källare".

Med det sistnämnda syftar hon nog egentligen inte minst på The Atlantics välkände skribent Andrew Sullivan, som räknat till minst 20 Palin-lögner (and still counting; han skriver: "just trying to make any sense of the Greta van Susteren interview is beyond my cognitive skill-set").


Här finns några foton tagna under intervjun på guvernör Palins kontor (med ett antal dagstidningar utspridda på skrivbordet på det understa, för den skarpögde som vill lista ut vilka hon läser).

Det ska bli spännande att se vad Sarah Palin tar sig för framöver, förstås. Jag är fortsatt fascinerad och imponerad av henne, och över de motsatta känslor hon väcker – Hillary Clinton framstår som en riktig konsensuspolitiker i jämförelse.

Och jag tycker att Palin fungerar fint som en slags förebild, även om man inte delar hennes politiska åsikter och även om man tycker att hon på många sätt verkar populistisk och inskränkt. Men jag har träffat en hel del amerikanskor (och andra) som verkligen inte håller med mig på den punkten, utan som snarare blir kräkfärdiga bara hennes namn kommer på tal.
Fast om inte annat kan man väl ha henne som en antiförebild, och låta sig provoceras till att göra något annat och bättre – "kan den där Sarah så borde väl verkligen jag kunna", typ.
(Jovisst, jag är medveten om att det finns en logik i hur just vackra, konservativa kvinnor tillåts ta plats – läs Karin Olssons krönika om Palin som MILF.)

Jag hoppas också att hon behåller sitt sätt att uttrycka sig och inte mals ner till vanligt politikertugg. Det hoppas säkert TV-kanalerna som förstås rycker i henne också.

Inställsamma intervjuer har sitt värde, för Greta van Susteren får onekligen Sarah Palin att känna sig bekväm och prata på (men beter sig som en gammaldags Hollywood-reporter, som Sullivan skriver).
Det vore intressant med en liknande intervju, gjord av någon som hade vågat vara bara lite mer kritisk, och som hade följt upp resonemangen. Det finns mycket av det Palin säger som pockar på följdfrågor. (Om abortfrågan får hon till exempel tala på exakt samma sätt som Barack Obama, om hur det finns "common ground", trots att deras inställning i sak är diametralt olika. Jag skulle också gärna vilja veta t ex vad hon anser om att John McCains kampanj helt missade att i god tid driva de republikanska hjärtefrågorna om småföretagande och skatter – det krävdes att Obama sprang på en "Joe the Plumber" för att det alls skulle komma upp på agendan ordentligt.)

Greta van Susteren är rätt fascinerande, hon också. Jag kan inte låta bli att tro att hennes ganska ansträngda tal (hon låter som att hon just varit hos tandläkaren) måste ha att göra med alltför många plastikoperationer. Vilket hon har varit osedvanligt öppen med att hon gjort – plastikoperationer alltså, det där med "alltför många" var min slutsats.
Och som jag skrivit tidigare är jag förstås också fascinerad över att jag själv så sent som för en dryg vecka sedan bodde några dagar i van Susterens före detta dressing room, numera en svensk barnkammare i Washington.)

/Gunilla the Curiosity-Seeker

P S DN:s Maria Ringborg missar i sitt referat av hur Sarah Palin ser på sina politiska möjligheter i framtiden hur hon bäddar in det i sin gudstro. Var det inte av intresse?! Kanske inte. Eller så fick det inte plats på nätet.

Så här säger Palin i alla fall i del 4 av intervjun, som alltså implicit handlar om hur hon ser på möjligheten att ställa upp i republikanernas primärval 2012:
Faith is a very big part of my life. And putting my life in my Creator's hands. This is what I always do – I'm like, OK: "God, if there's an open door for me somewhere – this is what I always pray – Don't let me miss the open door. Show me where the open door is! Even if it's cracked up a little bit*), maybe I plow right on through that, even prematurely plow through. But don't let me miss an open door." If there is an open door for me in [20]'12 or four years later, and if it's something that is going to be good for my family, for my state, for my nation, an opportunity for me – then I plow through that door. But I can't predict what's gonna happen, you know. I can't predict what will happen a day from now, much less four years from now."
Men DN nöjer sig med att skriva:
– Visa mig var det finns en öppen dörr. Även om den skulle vara lite trasig*), kanske skulle jag plöja rakt igenom den och kanske skulle jag plöja igenom den för tidigt, men låt mig inte missa en öppen dörr, sa Palin i en intervju med kanalen Fox News i programmet "On the record".
(– – –)
– Om det finns en dörr öppen 2012 eller fyra år senare, och det är något som skulle vara bra för min familj, för min stat, för min nation, en möjlighet för mig då ska jag plöja genom den dörren, sa Palin.
Alltså utan antydan om vem hon vill ska visa henne vägen till den öppna dörren. Det låter som om det är intervjuaren som ska göra det. Oh, well.

Uppdatering:
Därmed inte sagt att jag menar att Palins gudstro måste slås upp som något underligt, vilket Dick Erixon menar att andra medier gjort.

*) A door with a crack
syftar snarare på en dörr som står öppen på glänt, en dörrspringa, än en "lite trasig" dörr!

No comments:

Post a Comment