11 November 2008

Medierna älskar en vinnare

NEW YORK Editor and Publisher-redaktören Greg Mitchell avfärdar allt snack om att medierna gynnade Barack Obama och missgynnade John McCain, i texten Media in the Tank for Obama – Studies Don't Prove It (So Far) And Here's Why. Utdrag:
Så vi kommer att få läsa i åratal om mediernas starka "bias" gentemot McCain – se på alla dessa "ogynnsamma" artiklar om honom – när det i första hand (om än kanske inte helt och hållet) handla om att Obama ledde loppet och fick erkännande för det av reportrar som inte – surprise – var vare sig döva, stumma eller blinda. Tvivlar någon på att resultatet av undersökningen, om McCain hade gått upp i ledningen i oktober och stannat där till slutet, hade blivit helt annorlunda?
Ja, pressen har "bias" – den gynnar den som vinner och slår fast det (kanske för ofta).
Vidare: Kan man skylla på medierna om en kandidat gör den största andelen grodor (i denna era av faktagranskande sajter) eller gör de mest felaktiga uttalandena i tal och i annonser? Är det "bias" att visa det? Eller att granska en vicepresidentkandidat som (vet vi nu) inte hade blivit granskad av någon annan?
/Gunilla

No comments:

Post a Comment