12 November 2008

Hem till mig i Harlem med tunnelbana eller buss

[Detta är inte ett vanligt blogginlägg, utan inlagt som basinformation för vänner och bekanta på väg till Harlem så att jag kan länka hit.]

Mitt hus ligger till vänster om fotografiets mitt, med röd fasad söderut och grå västerut. Gatan på bilden är 127th Street (stationens norra utgång).













Så här åker du tunnelbana hit

Välj någon av linjerna A, B, C eller D. Av dessa är A och D express, och går mycket snabbt (8 minuter från 59th Street/Columbus Circle).
Det går också att åka linje 2/3 eller 1 till 125th Street, men ABCD-stationen har jag på stenkasts avstånd (bilden) och de andra kräver en promenad på kanske 10 minuter (se kartan nedan där alla stationer är markerade!). En annan möjlighet är att åka 4, 5 eller 6 och sedan en cross town bus, från Lexington Avenue till 8th Avenue på 125th Street.

ABCD: Sitt längst fram i tåget, om du kommer från downtown/södra Manhattan. Från perrongen, välj den enda norra uppgången: 127th Street/St Nicholas Avenue. I biljetthallen, välj den högra utgången. Det är den som syns på bilden ovan!

Gå sedan rakt framåt, korsa gatan och gå mot huset som syns i mitten av bilden. Det är tegelrött mot gatan och har grå puts på den fasad du först ser. Du är helt säker på att du kommit rätt när du noterar:
– att det står 2367 på den stiliga porten
– att det finns en restaurang kallad "Revival" i bottenplanet (ingången vetter dock mot Frederick Douglass Boulevard, d v s runt hörnan)

Min ingång är alltså mot 127:e gatan, trots att min postadress är 2367 Frederick Douglass Boulevard.

Ring på min porttelefon, som har mitt namn på knappen. Jag bor högst upp, på fjärde våningen (ap 4A).



Det går massvis av bussar hit.
Hållplatser:
• 125th Street vid Frederick Douglass Boulevard samt vid St Nicholas Avenue: M18, M60, M100
och på var sida om mitt kvarter
• St Nicholas mellan 127th och 128nd: M3
• Frederick Douglass Boulevard mellan 127th och 128nd: M10
• Amsterdam Avenue mellan 125th och 126th (+ några kvarters promenad österut): M104
Bussen är ett trevligt sätt att åka hit, om man vill se staden. Men den tar en faslig tid, särskilt jämfört med tunnelbanan.

Att ta taxi kostar 12–25 dollar, beroende var på Manhattan man börjar resan och givetvis hur mycket trafik det är. Om jag åker från vanliga platser i Midtown och Downtown brukar det gå på 15–20 dollar, inklusive dricks, för det allra mesta.
Resan går ofta via antingen Westside Higway/Hudson River på Manhattans "västkust" eller via FDR (East River) Drive på "ostkusten".

/Gunilla

P S Den som har barnvagn eller av andra skäl föredrar hiss bör välja utgången 125th Street. Då kommer man upp på 125th Street och går två kvarter norrut på St Nicholas Avenue till 127th Street. Sedan som ovan. Observera att det inte finns någon hiss i mitt hus.

No comments:

Post a Comment