26 November 2008

Kaffepaus i Grimley


GRIMLEY Till min stora förvåning finns det ett Starbucks-kafé i den lilla genomfartsorten Grimley, ett stort och modernt drive in-Starbucks.

Igår hamnade jag här efter ett alltmer desperat sökande efter koffein, som – via min GPS-mätare och inställningen "café/deli" – förde mig till de mest obskyra platser. Jag hamnade i ölbutiker på märkliga avtagsvägar och konkursade kaféer i bostadsområden och underliga ställen där det bruna som stod på värmehållning i en kanna inte verkade så väldigt gott utan ... som amerikanskt kaffe var förr i tiden.

Just när jag gett upp hoppet kom det märkligt nog ett Starbucks i den slags håla där det liksom inte borde finnas (och det fanns heller inte i GPS-mätaren, så det måste vara helt nytt). Annars är det mycket pickup-bilar, traktorbutiker, mexikanska snabbmatsställen och valnöts- och mandelförsäljning längs med vägarna.

Idag, efter att ha spenderat flera timmar klättrandes på ris-silos och vandrandes i åkrar och bland ris-planteringar, samt efter att ha deltagit i en rejäl mexikansk risarbetar-måltid, har jag vistats så mycket i Det riktiga USA, som somliga kallar det, att det får vara OK att återigen tillbringa en stund på Starbucks. Jag har faktiskt registrerat mig för stamkundskortet Starbucks Gold, så från och med nu kan jag åter ha det som kontor (wifi ingår).

Fort Bragg och Mendocino nästa! Nä, först den uppenbarligen vackra vägen förbi Clearwater Lake.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment