10 December 2008

DN censurerar Rocky "väldigt mycket"

NEW YORK Martin Kellerman i en intervju publicerad här för ett par veckor sedan:
– Jag har aldrig censurerat mig själv av rädsla för hot. Det enda jag inte skämtar om är mc-gäng. DN censurerar däremot väldigt mycket, men den med Muhammed-teckningarna tog de.
– Däremot publicerar DN till exempel inte strippar om någon ur deras egen bekantskapskrets och generation. Kultureliten, Dramatenskådisar, författare... Det är bara att glömma.
Oj! säger jag. Som ni kan läsa av min intervju med Kellerman från 2005 så skulle amerikanska dagstidningar knappast ta in Rocky, beroende på hans svordomspepprade språk. Men jag tvivlar på att de inte skulle låta honom skoja om den amerikanska kultureliten.

En förment "oberoende liberal" tidning som inte tillåter lite satir om de egna leden ens på seriesidan är illa ute. Detta citat kan gott få lite uppmärksamhet.

/Gunilla

P S En annan sak är givetvis att det för de flesta som ingår i den så kallade kultureliten i Stockholm inte skulle vara något annat än en stor ära att få figurera – eller omtalas – i Rocky.

2 comments:

  1. Mejl till dig @kinn.se studsar.

    "Could not be delivered because of

    550 RCPT [din adress] User unknown"

    ReplyDelete
  2. Åh, nej... På Telias kundtjänst sade de att den inte skulle studsa – OCH att abonnemanget skulle återöppnas på några minuter. Får ringa dem igen, har redan tillbringat väldans lång tid i telefonköer och blivit runtkopplad... Tack, Per!

    ReplyDelete