11 December 2008

Never Trust a Computer you Can't Lift!


NEW YORK Jag prenumererar på MacWorld, fast tyvärr blir det aldrig av att jag läser den. Varje exemplar av tidningen hamnar i en hög, i väntan på bättre tider.
Men när detta exemplar kom i brevlådan häromdagen tänkte jag glatt att jag skulle visa det här på bloggen. Vilken retronostalgi! Tänk vad lurig Steve Jobs ser ut. Texten längst ner lyder "Steve Jobs and the original Macintosh as they appeared on our very first cover".

Och tänk att jag haft en sådan dator – eller en SE 30, i alla fall. Jag får jobbiga vibbar till höstterminen 1990, när jag halvt om halvt förstörde mina ryskstudier på universitetet medelst idogt Tetris-spelande på mammas ännu tidigare (?) SE-modell. Oj, vad jag höll på och trixade för att få till det med de kyrilliska bokstäverna. Det gick, men de blev väldigt pixliga.

Ni behöver inte ha läst denna blogg så himla intensivt för att ha noterat vilken inbiten Macnörd jag är (och alla haverier, kraschar och datorförluster tycks inte ha tagit det ur mig). För att inte tala om Apple Store-nörd.
Nu hände det sig mycket komiskt nog, tycker jag, att just Steve Jobs råkade vara gårdagens "hemlisbloggare" i Lottens julkalender!

Men inte fattade jag det. Jag läser så gott som alla kalenderbitarinlägg hos Lotten – och de är många! – varje dag, men kommer aldrig på vare sig något smart eller något kreativt fel eller tokroligt att gissa på. Att det var Jobs igår var jag inte övertygad om ens när en rad mycket övertygande bevis presenterades i arla morgonstund av en viss Plastfarfar – och redan 00:29 knäcktes koden av både en Agneta och en Lilla E. Imponerande! Läs alla kommentarerna, vetja – som ett exempel på nätkollektivets visdom och samarbetsförmåga.

Så pinsamt hur stora luckor jag har i mitt Mac-kunnande. Jag visste till exempel inte alls att en av originaldatorerna hette Apple Lisa, eller att den kostade 666 dollar (ett tal jag annars känner mig intimt förknippad med).

Men jag vill för säkerhets skull med emfas betona att jag inte är den Gunilla som i kommentarfältet protesterar över att en för gemene man så "okänd" person var med denna gång. Dels är Steve Jobs knappast okänd (särskilt inte bland väldigt många av dem som gissade!), dels var hela luckan – vare sig man kände till honom eller ej – ypperlig folkbildning.

Lotten tipsar i sitt kalenderfacit om följande fantastiska dokumentation från Apples historia. Min rubrik är hämtad från datorns lilla tal, tre minuter in.


Från Lotten snor jag också glatt denna fina bild – jämför med omslaget ovan!

/Gunilla

2 comments:

  1. Vid ett första ögonkast trodde jag att du de facto stod och poserade med det första Macworldnumret på riktigt och fick nästan hjärtat i halsgropen av upphetsning.

    ReplyDelete
  2. Hehe, det hade varit något, det!

    ReplyDelete