18 December 2008

Dumsnålheten bedrar visheten

ZÜRICH Jag sitter på Zürichs flygplats, och kan ännu en gång konstatera att snålheten bedrar visheten.
När jag letar flygbiljett mellan Stockholm och New York faller jag ofta för frestelsen att ta kanske inte den allra billigaste biljetten, men den som förefaller prisvärd givet avgångstid, byten, flygbolag etc. Fast det är förstås alltid smartare att flyga direkt, inte minst eftersom man då får flyga med mitt favoritflygbolag: SAS! Åtminstone om det "bara" är någon tusenlapp dyrare.
Inte nog med att byten gör att resan tar längre tid, man blir också betydligt mer sårbar för förseningar, förlorat bagage etc.

Jag skulle ha flugit från New York via Genève, men blev ombokad via Zürich. Tyvärr fanns det ingen smart och snabb förbindelse vidare, så jag får sitta här i ... sex och en halv timmar innan det är dags för ett Stockholmsflyg.
Det vill säga, jag landar på Arlanda 19.00. Hade jag flugit med SAS hade jag istället landat vid 7-tiden i morse... (Hade dock fått några timmar färre i New York igår.)

Det går inte precis någon nöd på mig, för jag gillar ju att vistas på flygplatser – och Zürichs flygplats är en av de trevligaste (det tycker inte bara jag, utan även Liza Marklund). Jag har varit här många gånger! ;-) En gång hyrde jag faktiskt ett dagrum med brits och dusch och sov flera timmar, på väg till Makedonien. Men – jag kommer att dyka upp flera timmar försent till årets enda (?) julfest i Stockholm.

Och nu ser jag ett SAS-plan redo för avgång här i snöyran utanför fönstret... Men idag flyger jag med Swiss.

/Gunilla

3 comments:

  1. Ta med dig lite snö till Stockholm, för här är det tråkigt och trist utan det vita... God Jul!

    ReplyDelete
  2. Ah, jag trodde ni hade snö! Det var det till och med i New York igår (men den försvann snabbt).
    Här är det nästan vykortsperfekt snö, inte på flygplatsen där den förvandlats till slask men över skogsbrynet och bostadsområdet man ser en bit bort. Tyvärr hade jag inte fönsterplats, för det hade ju varit coolt att flyga över Alperna!
    Det är en totalt gråtjock himmel, så trots att snön är vacker så känns vädret trist...idag.

    ReplyDelete
  3. Tyvärr ingen snö, det hade varit härligt. Här uppe på söder vid Mariatorget är det inte ens fuktigt på gatorna... finns inte en gnutta snö runt om på landsbygden heller, så vill man ha snö får man bege sig norröver. Total julkänsla.

    ReplyDelete