12 December 2008

Loredana, en sångfågel

NEW YORK Mitt enda informationsintag just nu är kommentatorsfältetLottens julkalender. Från signaturen Leopardia kom detta fina tips, om Loredana Bertés framträdande i Jacobs stege 1988. Kolla in korsetten!

Det är väl ingen underdrift att påstå att vissa italienska låttexter inte funkar så bra på svenska... Men nog blir det extra komiskt med textremsorna.

Nu ser jag att Daniel Björk skrivit om detta framträdande, i Rodeo. Citat:

Tidningarna skrev spaltmeter om hur divig hon var och, let's face it, en klänning med stympade dockdelar gjorde inget för att ändra intrycket av att denna italienska brud som sjöng om hur killarnas blickar var som kulsprutesalvor och hur deras kön var heta var en total galning som hade förhäxat vår nationalskatt.

Men frågan borde i stället vara: Varför var denna italienska brygd av Nina Hagen, Cyndi Lauper och Leila K gift med Björn Borg?

Det kan man verkligen undra. Här är en alternativ bild av Loredana, från 1979 – ur ett program i schweizisk TV där hon talar om "sexy music" (italienskan är liksom svenskan full av oöversatta engelska låneord):


Och här kan man läsa om Loredanas senaste album: Babyberté från 2005.

Loredana Berté grep förresten direkt in i min journalistiska verksamhet våren 1996. Jag och mina JMK-kolleger Gabriel Goës och Ulrika Käck hade jobbat som galningar med att medelst diverse wallraffande avslöja taxibolag i Stockholm, som lät sina chaufförer förmedla prostituerade åt sina passagerare.

Detta lyckades vi sälja in till Aftonbladet, och första jobbet skulle få löpsedel och finfin förstasidesplacering (detta enligt Gabriel, som den kvällen befann sig på AB:s redaktion vid Globen och övervakade redigeringsarbetet). Allt ritades in på datorskärmarna.

Men vad hände några timmar innan tidningarna skulle gå i tryck? Jo, Loredana åkte in på sjukhus i Milano, på grund av en överdos. Och norpade därmed åt sig både löpsedel och förstasidan. (Vår story degraderades till att få blott en puff där, och två uppslag inne i tidningen om jag inte minns fel.)

Uppdatering: Jag hittar ingenting på nätet som stöder dessa uppgifter! Hm, märkligt. Var det kanske ingen överdos? Men något som genererade en förstasida i Aftonbladet var det definitivt. Jag får be Gabriel om en faktagranskning. Återkommer.

Uppdatering II: "Nix. Det var Björn Borg som snodde ettan!" hälsar Gabriel. Just det, ja. Läs om de senaste styckena och byt ut "Loredana" mot henne make.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment