12 December 2008

Klös i fel klarinett


NEW YORK Häromdagen gissade jag för allra första gången i Lottens julkalender. Till gårdagens inlägg gissade jag för första gången i den absoluta tron att jag satt inne med det korrekta svaret. Men det var förstås fel.
Jag var, som framgår av mina många kommentarer, åtminstone under ett par timmar fullkomligt övertygad om att texten på något vis hade anknytning till Emir Kusturicas film Underground ("Det var en gång ett land...").
Se trailern ovan, med inslag av bröllop (hur många bröllop finns det i en normal Kusturica-film? många!), Belgradsscener och den sköna Natalija i Jessica Rabbit-klänning.
Och så var det rätta svaret "Sofia dansar gogo" och John Mogensen istället. Go figure. (Dålig förlorare – moi?!)

/Gunilla

P S I mina ledtrådar skrev jag om följande saker som aldrig fick sin förklaring (i exempelvis facitsajten, som jag hade hoppats på):
• "Det var en gång..." – "Det var en gång ett land" var alltså det alternativa namnet på produktionen
• Ingemar Stenmarks dotter – heter Nathalie Stenmark, syftade alltså på en av de viktigaste personerna i Underground: Natalija
• Den vita staden – direktöversättning av Belgrad (grad = 'stad', samma ord som i svenskan blev 'gård')
• Olika tidsdimensioner – filmen utspelar sig ju både 1941, 1961 och 1992 eller så.

2 comments:

  1. Jamen det äääääär ju så himla kul! Även när man har fel!

    (Vilket är helt tvärt emot min egen övertygelse om att det alltid är viktigast att ha rätt och vinna, vad det än handlar om.)

    ReplyDelete
  2. "Jamen det äääääär ju så himla kul! Även när man har fel!"

    Hehe, vad vet du om det – du är ju den enda som inte behöver ogissa och tvångsgissa..?!

    ReplyDelete