07 December 2008

Ur fotoarkivet: några bilder från Youngstown, Ohio


NEW YORK Det verkar vara en dålig affärsidé att driva parkeringsbolag i Youngstown.

Det verkar för övrigt vara en dålig affärsidé att driva något överhuvudtaget i Youngstown. Det är snudd på en spökstad, i alla fall i stadskärnan, och jag blev förvånad över att befolkningen "bara" halverats de senaste decennierna.

Men det är förstås de mest driftiga som givit sig iväg. Och staden som återstår verkar onekligen vara i en nedåtgående spiral.

Youngstown är den fattigaste staden i sin storleksklass i USA – median-inkomsten var 21 850 dollar för två år sedan, vilket var betydligt lägre än bara den näst fattigaste medelstora staden vilken var Muncie i Indiana; läs mer sådan inkomststatistik här – även om det finns tecken på fighting spirit.

Många av mina kolleger har gjort reportage från Youngstown genom tiderna. Läs exempelvis texter av Sveriges Radios Daniel Alling här och här, Sydsvenskans Niklas Orrenius här samt Thomas Nilssons bloggtext och bildspel för Verdens Gang. (Kan i sammanhanget inte låta bli att länka till mitt inlägg om norsk press och deras satsningar på att sända ut sina medarbetare på reportageresor, även om SR och Sydsvenskan förstås är bevis på att liknande satsningar görs även av svenska medier.)


Bilden ovan är inte från Youngstown, det är en nedlagd bensinstation i en förort till Pittsburgh (jag tog bilden när jag stannade vid ett rödljus, på väg mot Youngstown).
Under mina bilresor under hösten – i Pennsylvania/West Virginia/Ohio samt i Kalifornien – har jag sett otaliga små samhällen som det hade varit fantastiskt att stanna och fotografera i. Såväl rikedom som misär och allting däremellan, inklusive en hel del skojig Americana, förstås, och saker som berättar en hel del om USA. Men det är svårt att motivera sådant fotograferande "bara" för bloggen, risken hade varit att jag aldrig kommit fram om jag hade stannat bilen stup i kvarten... Och på vissa platser riskerar man ju dessutom att Tjalle Tvärvigg kommer ut med geväret, hehe.
Men bildspel som det Thomas Nilsson gjort om Youngstown, Ohio; Baltimore, Maryland och Inez och andra orter i Appalacherna, Kentucky är onekligen inspirerande!

Så här såg det ut en bit utanför Youngstown:

Någon tyckte uppenbarligen att det var lika bra att tutta eld på sin bostad. Eller om det var en olyckshändelse. Vem vet. Eländigt, var det i alla fall i hela området. Om än inte ren misär.

Jag hamnade just där för att min GPS tipsade om en restaurang – som jag aldrig hittade, förmodligen för att den var nedlagd, men jag hittade denna sylta:

Fascinerande blandning av kulinariskt ursprung på maten, eller hur?! Men jag åt faktiskt inte där, hur intressant och storymässigt det än hade varit. Det ser väl OK ut utifrån, men verkade alltför deppigt inuti. Och jag var ju på jakt efter mitt GPS-tips (men hamnade lite senare i en pizzeria, efter att ha gjort studiebesök i en sunkig bar).

Denna gamla music hall-byggnad (är det väl?) mitt i Youngstown vittnar i alla fall om ett storslaget förflutet:


Faktum är ju att andra platser på dekis eller som varit utdömda av en eller annan anledning har kommit igen. Jag tänker på exempelvis Pittsburgh (som efter decennier av elände blivit en kulturstad av rang), Haparanda (där det ju varit värsta boomen) och Degerfors (i alla fall minns jag ett reportage från Studio Ett om att det blomstrade i den gamla bruksorten).

Så vem vet, det kanske finns hopp även för Youngstown. Bilden nedan tog jag när jag körde längs med Ohio River, från Youngstown till Steubenville.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment