13 January 2009

Gammelmedia passade på ett scoop

STOCKHOLM Bra tänk om etablissemang och anti-etablissemang av VA:s Pontus Schultz (men nog har Liza kollat denna story, alltid! Hon har ju "levt" med Mia i flera år). Utdrag:
Men det stora fiaskot här är förstås gammelmedia. Oavsett vad Liza Marklund påstår om media som redan uppmärksammat boken, är det bara att konstatera. Gammelmedia fick ett tvättäkta scoop serverat rakt i knät.
Och valde att passa.
Och om de inte passade, så tassade de, miljoner gånger försiktigare än de skulle ha gjort om maktsituationen var den omvända. En okänd person utan kopplingar till resten av medieindustrin som fått uppmärksamhet och sedan beslagits med fel.
Först när historien fått fart i bloggvärlden exploderade den i gammelmedia.
Jag håller verkligen med om att många medier passat. Jag frågade i mitten av december en medarbetare på en viss kulturredaktion hur det kom sig att de inte skrivit något självständigt (utan bara enstaka rewritade nyhetsnotiser). Först visst h*n inte vad jag talade om. När h*n kollade upp saken blev beskedet att redaktionen redan hade skrivit om kritik mot Marklund. Men det var över ett halvår tidigare...alltså apropå Elisabeth Hermons bok.

/Gunilla

3 comments:

  1. Kan det förhålla sig så att LM själv inte är medveten om det inflytande hon faktiskt visat sig ha - medvetet eller omedvetet - på media?

    ReplyDelete
  2. Det måste hon väl ändå ha... Men vad vet jag?!

    ReplyDelete
  3. Hon kanske är lika förvånad som alla andra över hur de anstränger sig att vara till lags, eller iaf att inte klandra mer än de med anständigheten i behåll måste göra.

    En annan sak. Vad sjutton är det värt att intervjua författare/kompisar/ägarpartners från Piratförlaget? Nada! Skall de säga: Näe, det blev skit av boken. Eller ...?

    Sen tycker jag som du skrev för ngn dag sedan. Varför klankar de ner på bokens litterära kvalitet? Det är ungefär som biblioteken som inte vill ta in Harry Potter. Jag har själv läst ett par Marklund (liggandes i hängmattan; sommardeckare) med stort nöje. Hade till och med svårt att sluta. Det kanske inte är en Strindberg, men det skall det inte vara och har aldrig utgivits för att vara. Lite mer Grisham över det.

    Jag vore oerhört glad om jag själv hade LM's skrivarförmåga. Jösses vad roligt det vore!

    ReplyDelete