23 January 2009

Lästips – allt är inte elände

STOCKHOLM Som motvikt till allt tragikomiskt elände i föregående tråd [[[länk utbytt, fel länk låg tidigare här]]] kommer här några särskilt läsvärda texter och recensioner. Jag håller inte med om allt, men de är initierade röster som läst och tänkt till. Vi kanske kan tipsa Monica Sundberg och Jane Betts om att läsa dem?
Hoppas att alla dessa skriver mer!

Ann Heberlein, SvD 18 mars – Liza Marklund har en del att förklara (tänk att inget alls hänt i detta avseende på 10 månader!)
Lotta Wendel, Helsingborgs Dagblad 8 december Bestsellern går i tusen bitar och 12 januari kommentar till Liza Marklunds Newsmillartikel
Isobel Hadley Kamptz, Expressen 10 januari – Sanningen om Marklunds bok
Marielouise Samuelsson, Expressen 13 januari – recension av Mia; Sanningen om Gömda
Den mediala vårdnadstvisten om sanningen lär fortsätta, men journalister och andra kunde möjligen ägna lite upprördhet och medieutrymme åt det politiska ansvaret i ett, oavsett vilken sanning man väljer, djupt beklämmande händelseförlopp.
Ingegerd Waaranperä, Dagens Nyheter 14 januari – recension av Mia; Sanningen om Gömda
Per Svensson, Sydsvenskan 17 januari – Vad för slags bok är Gömda?
Jens Runnberg, Dalarnas Tidning 19 januari – Litteraturens sanningar måste hålla juridiskt
Av alla texter som dissat bloggvärlden är denna jag tycker haft absolut flest poänger, t ex:
Att påståendet att Antonsson förtegs aldrig stämde spelade ingen roll i bloggosfären. Nu är den föreställningen etablerad, trots att Antonssons bok antagligen kom att bli den mest omskrivna under hela 2008.
Men så blir det när perspektivet är så komiskt Stockholmscentrerat och likhetstecken mellan "media" och "Dagens Nyheter" är underförstått.
(– – –)
Böcker som vänder sig till en bred allmänhet är sällan skrivna som tingsrättsprotokoll eller historieböcker, men kommer nog framöver att få vara beredda på kritik som om de vore det.
Cecilia Verdinelli, Göteborgsposten 22 januari – Tillrättalagd dramaturgi

Åsa Mattsson och Göran Hägg – har de skrivit något eller bara varit med i TV?!?

När jag tittar på listan är det lite komiskt att tänka på att även vissa av dessa professionella kritiker och skribenter implicit avfärdats som hatiska nätaktivister.

Jag sätter glatt upp mina egna också:
Göteborgsposten, 14 januari – När fakta och fiktion blandas ihop
Newsmill, 19 januari Journalisterna har inte gjort sitt jobb i Marklund-affären

Detta är ingen tävling, men ni får gärna tipsa om fler inlägg som verkligen förtjänar uppmärksamhet. Jag har medvetet avstått från att lägga upp några texter som jag inte gillade så där helt och hållet, även om det fanns vissa poänger – till exempel Pollacks SvD-recension som jag tyckte spårade ur en aning mot slutet, och Oline Stigs recension som jag tyckte handlade för mycket om Lars Norén – men jag kan förstås ändra mig.

Sådant som enbart finns på papper har jag tyvärr ingen koll på.

För övrigt kan jag avslöja att en av de litteraturvetare som jag flera gånger redan citerat har försökt intressera redaktionerna för en vetenskaplig syn på debatten – tyvärr utan att lyckas. Hittills.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment