04 January 2009

Rekordlånga flätor och fölsefirande i Enköping


STOCKHOLM Jag har vistats ett dygn i Enköping, där min äldsta kusin idag fyllde 60 år – men det blir ingen sådan spännande dateringsort här i bloggen eftersom jag faktiskt lämnade datorn hemma.
Har umgåtts med halva tjocka släkten, vilket var superkul eftersom det är sällan de flesta av oss ses. Mina kusiner dök upp från Hamburg, Berlin, Göteborg och Norrköping – bara en så'n sak! Och såklart är det lite exotiskt för mig att plötsligt hamna mitt i ett vanligt svenskt radhus- och småhusområde. Det händer inte så ofta nuförtiden. Eller på en Odd Fellow-lokal.

Vi bodde på ett fantastiskt litet rum&frukost-ställe som vi tog över helt – och som jag varmt kan rekommendera om ni någonsin behöver logi i Enköping (eller kanske får bekanta på besök som vill bo i en småstad men ändå ha Stockholm inom räckhåll): Anno 1799.

Gårdagens nyhet var min frisyr, inne på sin andra dag på fotot ovan. Jag tröttnade på att ha det allt längre håret hängande och slängande, så till kvällens fest gjorde jag två rekordlånga flätor. Det nya var dels längden, dels att jag för första gången började inflätningen redan vid pannan (istället för på sidorna). Eftersom de tog ett tag att göra har jag inte haft hjärta att ta ur dem ännu. Så snart blir det väl ännu en ny frisyr (väldigt lockig).

Dagens promenad i det synnerligen kalla men vackra vintervädret: över frost och iskristaller i Vattenparken i Enköping!

/Gunilla

2 comments:

  1. Gunilla, hade jag vetat att du var i Enköping så hade jag naturligtvis bjudit på både kaffe och applevänligt internet. Trevligt att du får njuta av småstadsidyllen nära Stockholm.

    ReplyDelete
  2. Haha, men det var nog bra för mig att vara borta från Internet åtminstone ett dygn! Och såååå mycket hade jag faktiskt inte missat (och det jag missade tar jag ju in nu...). Men tack för inbjudan – kaffe kommer jag gärna tillbaka för en vacker dag! Härkeberga kyrka som ingick i ursprungsplaneringen blev inte heller av denna gång.

    ReplyDelete